REFERENCE CODE
ES/NA/AGN/F584
TITLE
Marino Goñi
START & COMPLETION DATES
1960-2021
DESCRIPTION LEVEL
Fond
VOLUME
2 boxes
272 33rpm and 45rpm records
1 cassette
1 CD
37 sound tapes
190 posters (carteles)
PRODUCER
Marino Goñi Olóriz
BIOGRAPHICAL NOTE
Destacado coleccionista, músico, editor y productor de discos.
Nacido en Burlada en 1951, estudió bachillerato en el Instituto Ximenez de Rada de Pamplona. En 1971 inició estudios universitarios de Imagen y Sonido en la Facultad de Ciencias de la Información en la Universidad Complutense de Madrid. Mientras se formaba en la universidad, comenzó su actividad como operador de control y locutor en Radio Popular de Madrid 99.5 FM (1972-1973). Trabajó como operador en Radio Popular de Madrid OM (1973-1977) y en Radio Popular de Pamplona OM como operador de control y locutor del programa “Más o menos rock” (1977-1981).
Como técnico de grabación trabajó en los estudios Soñua entre 1981-1983.
En el campo de la edición y producción de discos, ha trabajado entre 1982-2011 en diferentes sellos discográficos como Nafarrock (1982-1983), Soñua (1982-1986), Oihuka (1986-1991) y GOR (1991-2011), con grupos como Motos, La Polla Records, Barricada, Belladona, Cicatriz, Hertzainak, Jotakie, Kortatu. Potato, Tijuana in Blue, Baldin Bada, Delirium Tremens, Los Bichos, Los del Rayo, Negu Gorriak, Tahures Zurdos, 121 db’s. 7 Eskale, Argarth, Balerdi Balerdi, Beer Mosh, Berri Txarrak, Bihotz bakartien Kluba, Bizardunak, Brigada Criminal, Doctor Deseo, Exkixu, Filtter, Hemendik at!, Hesian, Josilouli, Julio Kageta, Ken Zazpi, Kerobia, King Putreak & The Vientre, Kojon Prieto y los Huajolotes, Koma, , Lehiotikan, Lehendakaris Muertos, Lor, Mallacán, Manolo Kabezabolo, Marea, MCD, Parabellum, Skabeche Riber Band, Skalariak, Skunk, Su ta Gar, The Sparteens, Txapelpunk, Urtz, Vendetta o Zea Mays. Ha trabajado también con grupos internacionales como Chumbawamba, The Lords of the New Church y The Stupids de Gran Bretaña, Berurier Noir y Bondage Records de Francia, y en el recopilatorio The Indestructible beat of Soweto de Sudáfrica, o Los Miserables originario de Chile. Dejó su actividad profesional en 2011.
A lo largo de su carrera ha desarrollado diversas colaboraciones en radios pamplonesas, en especial radios libres, como Radio Paraíso (1981-1982) y Eguzki Irratia (1983-1986) así como en la emisora comercial en euskera Euskalerria Irratia (2018-2019). De forma paralela, ha colaborado con diversas publicaciones sobre música rock como la revista satírica Euskadi Sioux (1979) y en la revista musical de Bilbao Muskaria (1980-1982). Fue socio fundador de la revista de cómics Tmeo que se publicó entre los años 1987 y 1990. También colaboró en el diario Egin (1977-1978).
Ha formado parte de diferentes bandas como John Brown 69 (1968-1970), Grupo de Café-Teatro Bululú (1973), Fuletamol (1978-1980), Motos (1981-1983), Fiebre (1984-1987), Balerdi Balerdi (1990-1998) y Peiremans+ (entre 2005-2005 y 2015-2016).
En 2016 codirigió con Xabier Unanua el documental titulado Córtate el pelo acerca del movimiento rock en Navarra en la década de los 60.
En 2019 recibió el premio al recorrido profesional otorgado por la Asociación de Empresas Musicales Vascas MIE (Musika Industria Elkartea).
[-] Hide
[+] Read more
ARCHIVAL HISTORY
El fondo ingresa por donación del propietario el 9 de diciembre de 2021.
CONTENTS
El fondo se constituye con documentos de diferente tipología documental, como muestra identificativa de la personalidad de Marino Goñi.
En la donación realizada se incluyen números sueltos de revistas y fanzines, una colección de sonoros en diversos formatos como discos de 33rpm y 45rpm, bobinas abiertas y casetes. El fondo conserva, además, una colección de 190 carteles, muchos ellos con signos de haber sido expuestos públicamente.
TERMS AND CONDITIONS OF ACCESS AND REPRODUCTION
The documentation is accessible to the public in person at the facilities of the Royal and General Archive of Navarre.
Consultation and reproduction are subject to the provisions of Resolution 373/2013 of 9 December, of the General Director of Culture - Institución Príncipe de Viana, approving the Internal Rules for Access, Consultation and Reproduction of Documents from the Archivo Real y General de Navarra.
The reproduction of works that are not in the public domain shall only be possible when this is for the private use of the person making the request and solely for research purposes, in accordance with the provisions of Royal Legislative Decree 1/1996 of 12 April approving the Revised Text of the Intellectual Property Law, regularising, clarifying and harmonising the legal provisions in force on the matter.
Article 10. Original Titles and Works.
1. All original literary, artistic and scientific creations expressed by any means or media, tangible or intangible, currently known or that will be invented in the future are protected by copyright. These include:
- Books, leaflets, forms, correspondence, writing, speeches and discourses, lectures, forensic reports, chair speeches and any other work of the same nature.
- Musical compositions, with or without lyrics.
- Dramatic works, musicals, choreography, mime and, plays in general.
- Cinematographic works and any other audiovisual works.
- Sculptures; drawings, paintings, engravings, lithography; cartoons and comics; their preparatory work and sketches, and other plastic work, whether applied or not.
- Projects, drawings, models and designs of architectural and engineering works.
- Graphics, maps and designs relating to topography, geography and science in general.
- Photographic works and other procedures that are similar to photography.
- Computer software.
2. The title of a work will be protected as part of the work, provided that it is original.
Article 37. Reproduction, lending and consultation of works through specialised terminals in certain establishments.
1. Copyright holders cannot object to the reproduction of works, when this is a not-for-profit activity by museums, libraries, record libraries, film libraries, newspaper libraries, publicly-owned archives or archives that are part of cultural or scientific institutions and provided that the reproduction is solely made for research or conservation purposes.
2. Likewise, museums, archives, libraries, newspaper libraries, record libraries and film libraries that are either publicly owned or are part of not-for-profit organisations of general cultural, scientific or educational interest integrated in the Spanish educational system, shall not require the authorisation of the copyright holders for any loans made.
[-] Hide
[+] Read more
DESCRIPTIVE INSTRUMENTS
Catalogue
SUPPLEMENTARY DOCUMENTATION
Interview
PUBLICATIONS NOTE
News of the donation
DESCRIPTORS
Música urbana, Rock, Rock Radical Vasco, Rock Radikal Vasco, Jota, Tradición oral, Música siglo XX, Música siglo XXI, Radio.