TITLE
Los Iruña’ko
START & COMPLETION DATES
1956-1965
DESCRIPTION LEVEL
Fond
VOLUME
4 boxes
6 special formats - F.ES.
41 33rpm and 45rpm records
24 CDs
8 cassettes
23 DVDs
1 VHS
51 photographs
PRODUCER
Los Iruña’ko
BIOGRAPHICAL NOTE
En sus inicios, Los Iruña’ko estuvo formado por Josecho García, Joaquín Zabalza, Alberto Huarte y Enrique Los Arcos. Tras haber colaborado en distintos grupos, en la primera tuna universitaria navarra, en el Trío Iberia o en Los Melódicos, los cuatro primeros miembros se unieron con el objetivo de trabajar en torno a la música de los Sanfermines.
Entre los años 1954 y 1955 seleccionaron las canciones, prepararon los arreglos y comenzaron los ensayos, integrando en su repertorio himnos de las peñas y otras composiciones sanfermineras. Entablaron contacto con Manuel Turrillas, autor de gran parte de los temas que interpretaron. Fue en 1956 cuando se dieron a conocer públicamente. Ese mismo año surgió la oportunidad de realizar una primera grabación con Discos Columbia, sello discográfico con licencia de Columbia Records, centrada en el repertorio folclórico de País Vasco y Navarra. Grabaron por primera vez himnos de peñas como Muthiko Alaiak, Oberena, Irrintzi, La Única, Los del Bronce, Anaitasuna, La Jarana, El Bullicio y Alegría de Iruña logrando un gran éxito. Esta fama trajo consigo la incorporación de un quinto miembro: Enrique Abad.
En 1957 Josecho García dejó Los Iruña’ko por motivos personales y se incorporó en su lugar Iñaki Astondoa, miembro del Trío Guanacay y del Orfeón Pamplonés.
En 1959 comenzaron a darse a conocer fuera de la Comunidad Foral. En sus primeros conciertos en Valladolid y Madrid recibieron buenas críticas. Luis Sagi-Vela, fundador del sello discográfico Zafiro, les ofreció un contrato de dos años a cambio de grabar 100 canciones. La relación con Zafiro les permitió actuar junto a la Orquesta Maravella, de Augusto Algueró y la del Maestro Navarro. Además de actuar diariamente en las salas de fiestas Casablanca y J’Hay, inician sus colaboraciones con la emisora de radio La Voz de Madrid, en el programa Cabalgata de Fin de Semana, con Radio Madrid, con Radio Intercontinental y con Televisión Española.
Estos éxitos les permitieron actuar en la sala de fiestas Emporium de Barcelona y participar en el II Festival de Benidorm, concurso donde consiguieron el premio a la mejor interpretación junto a Elvira Quintillá.
Tras este nuevo éxito, actuaron en otros países como Portugal o Suecia. En 1961 participaron otra vez en el Festival de Benidorm logrando el premio al mejor ritmo. Ese mismo año, y de la mano de Jorge Heredia Mendieta, viajaron a México, donde compartieron escenario con The Platters. En 1962 una gira les llevó a Sudamérica y a los Estados Unidos. En febrero de 1963 viajaron a Canadá, donde permanecieron hasta junio de ese mismo año. En 1964, en su última gira por América, les llevó desde Venezuela a Canadá.
Tras su regreso, realizaron una gira por España grabando un disco y actuando en TVE. En octubre iniciaron una nueva serie de conciertos junto al Dúo Dinámico, Chicho Gordillo y Gelu. Entre diciembre de 1964 y enero de 1965 comenzó la última gira en televisiones, teatros, salas de fiestas y hoteles de Dinamarca, Islandia y Finlandia.
El 25 de enero de 1965 el grupo se reunió junto a su representante y decidieron, pese al buen momento profesional y a los contratos pendientes, disolver Los Iruña’ko.
El grupo se despidió en un festival benéfico en favor del barrio de Lourdes de Tudela el 1 de febrero de 1965 en el Cine Moncayo de la misma ciudad.
Los reconocimientos, premios y homenajes comenzaron poco después de finalizar su actividad, como el recibido en Los Arcos en 1975. En 1980 se les impuso el pañuelico del Ayuntamiento de Pamplona, en 1994 se les concedió el Gallico de Oro de Napardi y en 1995 fueron los encargados de lanzar el cohete de San Fermín. En 1997 reeditaron una edición de dos CDs recopilatorios. En 2008 recibieron el Premio de Turismo “Reyno de Navarra”. Por último, en 2019, les fue concedida la Cruz de Carlos III el Noble por parte del Gobierno de Navarra.
[-] Hide
[+] Read more
ARCHIVAL HISTORY
El fondo ingresó en el AGN el 7 de marzo de 2023 por donación de distintos herederos de los integrantes de grupo.
CONTENTS
El fondo contiene la discografía de Los Iruña’ko así como grabaciones de sus actuaciones en televisión. A estas colecciones se añaden diversos premios, publicaciones de las letras de sus canciones, partituras, fotografías y recortes de prensa y publicaciones periódicas que complementan la información de la trayectoria de Los Iruña’ko.
TERMS AND CONDITIONS OF ACCESS AND REPRODUCTION
The documentation is accessible to the public in person at the facilities of the Royal and General Archive of Navarre.
Consultation and reproduction are subject to the provisions of Resolution 373/2013 of 9 December, of the General Director of Culture - Institución Príncipe de Viana, approving the Internal Rules for Access, Consultation and Reproduction of Documents from the Archivo Real y General de Navarra.
The reproduction of works that are not in the public domain shall only be possible when this is for the private use of the person making the request and solely for research purposes, in accordance with the provisions of Royal Legislative Decree 1/1996 of 12 April approving the Revised Text of the Intellectual Property Law, regularising, clarifying and harmonising the legal provisions in force on the matter.
Article 10. Original Titles and Works.
1. All original literary, artistic and scientific creations expressed by any means or media, tangible or intangible, currently known or that will be invented in the future are protected by copyright. These include:
- Books, leaflets, forms, correspondence, writing, speeches and discourses, lectures, forensic reports, chair speeches and any other work of the same nature.
- Musical compositions, with or without lyrics.
- Dramatic works, musicals, choreography, mime and, plays in general.
- Cinematographic works and any other audiovisual works.
- Sculptures; drawings, paintings, engravings, lithography; cartoons and comics; their preparatory work and sketches, and other plastic work, whether applied or not.
- Projects, drawings, models and designs of architectural and engineering works.
- Graphics, maps and designs relating to topography, geography and science in general.
- Photographic works and other procedures that are similar to photography.
- Computer software.
2. The title of a work will be protected as part of the work, provided that it is original.
Article 37. Reproduction, lending and consultation of works through specialised terminals in certain establishments.
1. Copyright holders cannot object to the reproduction of works, when this is a not-for-profit activity by museums, libraries, record libraries, film libraries, newspaper libraries, publicly-owned archives or archives that are part of cultural or scientific institutions and provided that the reproduction is solely made for research or conservation purposes.
2. Likewise, museums, archives, libraries, newspaper libraries, record libraries and film libraries that are either publicly owned or are part of not-for-profit organisations of general cultural, scientific or educational interest integrated in the Spanish educational system, shall not require the authorisation of the copyright holders for any loans made.
[-] Hide
[+] Read more
Furthermore, due to the uniqueness of the documents in the fond, consultation and reproduction will be determined by Constitutional Law 1/1982 of 5 May on the Protection of the Civil Right of Honour, Personal and Family Privacy and Self-image.
Article Four.
One. The exercise of the actions relating to the civil protection of the right to Honour, Privacy and Self-image of a deceased person corresponds to the person appointed for this purpose in the will. A legal person may be appointed for this purpose.
Two. Should there be no appointment or if the person named is deceased, then the spouse, descendants, ascendants and siblings of the person affected and who were living at the time of his/her death, shall have the right to seek protection.
Three. In the absence of all of these, the exercise of protection actions shall correspond to the Public Prosecutor, who may act ex-officio at the request of the person in question, provided that no more than eighty years have elapsed since the death of the person concerned. The same period of time shall be observed when the exercise of the aforementioned actions corresponds to a legal person appointed in the will.
Four. In the event of unlawful interference in the rights of the victims of a crime, as referred to in section eight of article seven, the party injured or offended by the offence committed shall have the right to exercise the protection actions, regardless of whether or not the said party brought the criminal or civil action in the preceding criminal proceedings. In any event, the Public Prosecutor will also be entitled to do so. In the event of death, the parties shall abide by the provisions of the sections above. (…)
Article seven.
The following shall be considered unlawful interference in the area of protection delimited in article two of this Law:
(…)
Three. The disclosure of facts relating to the private life of a person or family that affect its reputation and good name, as well as the disclosure or publication or the contents of letters, memoirs or other personal writing of an intimate nature.
Four. The disclosure of private details about a person or family, obtained through the professional or official activity of the person disclosing them. (…)
Seven. The accusation of deeds or showing value judgements through actions or expressions that, in any way, harm the dignity of the other person, by undermining his/her reputation or attacking his/her self esteem. (…)
Article eight.
One. In general, actions that are authorised or agreed by the competent Authority in accordance with the Law shall not be considered to be unlawful interference, or when a relevant historical, scientific or cultural interest is predominant.
[-] Hide
[+] Read more
DESCRIPTIVE INSTRUMENTS
Inventory
RELATED DESCRIPTIVE UNITS
Manuel Turrillas Ezcurra
PUBLICATIONS NOTE
- Echenique, J., & Murillo, I. Los Iruña'ko: 50 aniversario. Pamplona: Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Navarra, 2006
News of the donation
DESCRIPTORS
Siglo XX, Grupo musical, San Fermín, Peñas, Pop, Música popular urbana.