REFERENCE CODE
ES/NA/AGN/F457
TITLE
José Láinez-Concha Martínez
START & COMPLETION DATES
1960-2010
DESCRIPTION LEVEL
Fond
VOLUME
2 boxes
2 F.ES.
7 audiovisual documents
6 posters
3 books
7 journals
611 photographs
PRODUCER
José Láinez Díez & Concha Martínez Nicolás
BIOGRAPHICAL NOTE
José Láinez Díez (San Sebastián, 12 de diciembre de 1941) y Concha Martínez Nicolás (San Sebastián, 9 de diciembre de 1943) son los introductores de la danza contemporánea en España. A través de su particular visión artística, basada en una relación experimental y provocadora del cuerpo con el espacio, han inspirado a varias generaciones de bailarines y creadores de danza contemporánea dentro y fuera de nuestra Comunidad.
Comienzan sus estudios de danza en su ciudad natal, San Sebastián. Con 20 y 18 años, respectivamente, José Láinez y Concha Martínez cambiaron San Sebastián por Amsterdam, donde bailaron durante cinco años en la compañía del Het Nationale Ballet. Durante 7 años recorren todo el mundo bailando tanto el repertorio clásico como el contemporáneo.
A su vuelta a San Sebastián, en 1970 formaron Anexa (1970-1974), su primer grupo de danza contemporánea, con el que consiguieron mostrar una nueva propuesta artística rompedora, provocadora y vanguardista. El debut oficial de la compañía fue en el Teatro Victoria Eugenia de San Sanbastián, el 14 de junio de 1970, en una función benéfica, en la que compartieron cartel con el Orfeón Donostiarra. En los años de vida del grupo, José Láinez creó más de veinte coreografías, destacando algunas obras como "Momentos vascos" (1971), "Volvox (1971), "La consagración de la primavera" (1971) o "Aker" (1972). El 14 de septiembre de 1974, Anexa dio su última función en el Pabellón Municipal de Deportes de Bilbao.
En 1972 irrumpieron en la escena barcelonesa mostrando sus espectáculos en el Teatro Capsa, que les programó durante meses. Fue entonces cuando José Láinez y Concha Martínez entraron en el cuerpo docente del Institut del Teatre de Barcelona. Además, José Láinez fue, durante un tiempo, coordinador del Departament de Dansa Contemporánia.
En 1979, se incorporaron a la sección de danza del Conservatorio de Música Pablo Sarasate en Pamplona, José Láinez como director del área de danza y Concha Martínez como Jefa de Estudios, donde crearon el grupo de danza contemporánea Yauzkari (1980-1991), etapa más fecunda de José Láinez como creador y con el que ganaron varios premios y recorrieron parte de Europa, llevando al escenario trabajos provocadores, sorprendentes y comprometidos, con danzas acompañadas de música hasta entonces poco o nada relacionada con el ballet clásico. Hasta 1991, año de su desaparición, visitan distintos Festivales Nacionales e Internacionales de danza. Fue muy reconocida la obra "Pim o el loco universal" (1986).
José Láinez y Concha Martínez realizaron sus últimas obras en Pamplona con la compañía de danza Pie juntoapie (1994-1997), compañía que nace en 1994 con bailarines del extinguido Yauzkari. En los Festivales de Navarra de ese mismo año, presentaron su primera coreografía, "Ocupación de un espacio desocupado", que se estrena en el Teatro Gayarre de Pamplona. En 1995, también para Festivales de Navarra, se crea el espectáculo "Ara", basado en poemas del escritor catalán Joan Brossa. En 1996, estrenan en el Teatro Gayarre y dentro del ciclo Danza en Otoño, "Un día más", coreografía que nace del trabajo conjunto entre la bailarina catalana Marta Munsó y José Láinez. En 1997 dentro del Festival de Teatro y Danza, Escena 97, se estrena la coreografá de José Láinez "Diálogos".
Gracias a su trabajo como docentes y con sus compañías de danza, tuvieron la oportunidad de colaborar con profesionales de otros ámbitos como compañías como el Teatro Estable de Navarra T.E.N. o ATTikus, con los que llevaron a escena "Abismo" y "Beckett 5", respectivamente. Con la Escuela Navarra de Danza colaboraron en varios Conciertos Escolares, promovidos por el Gobierno de Navarra, como "La historia de un soldado" y "Viaje a un lugar de la Mancha".
Estrenaron su última creación, Becket 5, en 2010, en el Teatro Gayarre de Pamplona.
En 2015, el Centro Huarte, en colaboración con Donostia/San Sebastián 2016 y Gipuzkoako Dantzagunea, organizó la exposición “Coreografías para no bailar”, en la que se mostraba la manera de crear y trabajar de José Láinez y Concha Martínez, su legado coreográfico y la última y peculiar creación de José Láinez, titulada “SOLAS”, en la que da vida a la danza, a través de bocetos, escritos y dibujos. Solas nunca ha sido llevada a escena.
En el año 2017 recibieron el Premio Príncipe de Viana de la Cultura otorgado por el Gobierno de Navarra.
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ARCHIVAL HISTORY
Ingresó en el Archivo General de Navarra el 23 de octubre de 2017 y el 5 de julio de 2018.
CONTENTS
El fondo está formado por la documentación generada con relación a su actividad creadora. Destacan los documentos de las compañías Anexa y Yauzkari, que incluyen programas, catálogos, cuadernos de montaje y ensayos, anuncios de prensa, noticias, carteles, audiovisuales y fotografías.
ORGANISATION
1. Documentación personal.
2. Formación.
3. Documentación profesional.
3.1. Het Nationale Ballet.
3.2. Anexa.
3.3. Yauzkari.
3.4. Pie juntoapie.
3.5. Otras producciones.
3.6. Actividad pedagógica.
4. Reconocimientos y homenajes.
5. José Láinez. Autor.
5.1. Dibujos.
5.2. Escritos.
6. Otra documentación.
7. Biblioteca.
CONDICIONES DE ACCESO Y REPRODUCCIÓN
The documentation is accessible to the public in person at the facilities of the Royal and General Archive of Navarre.
Consultation and reproduction are subject to the provisions of Resolution 373/2013 of 9 December, of the General Director of Culture - Institución Príncipe de Viana, approving the Internal Rules for Access, Consultation and Reproduction of Documents from the Archivo Real y General de Navarra.
The reproduction of works that are not in the public domain shall only be possible when this is for the private use of the person making the request and solely for research purposes, in accordance with the provisions of Royal Legislative Decree 1/1996 of 12 April approving the Revised Text of the Intellectual Property Law, regularising, clarifying and harmonising the legal provisions in force on the matter.
Article 10. Original Titles and Works.
1. All original literary, artistic and scientific creations expressed by any means or media, tangible or intangible, currently known or that will be invented in the future are protected by copyright. These include:
- Books, leaflets, forms, correspondence, writing, speeches and discourses, lectures, forensic reports, chair speeches and any other work of the same nature.
- Musical compositions, with or without lyrics.
- Dramatic works, musicals, choreography, mime and, plays in general.
- Cinematographic works and any other audiovisual works.
- Sculptures; drawings, paintings, engravings, lithography; cartoons and comics; their preparatory work and sketches, and other plastic work, whether applied or not.
- Projects, drawings, models and designs of architectural and engineering works.
- Graphics, maps and designs relating to topography, geography and science in general.
- Photographic works and other procedures that are similar to photography.
- Computer software.
2. The title of a work will be protected as part of the work, provided that it is original.
Article 37. Reproduction, lending and consultation of works through specialised terminals in certain establishments.
1. Copyright holders cannot object to the reproduction of works, when this is a not-for-profit activity by museums, libraries, record libraries, film libraries, newspaper libraries, publicly-owned archives or archives that are part of cultural or scientific institutions and provided that the reproduction is solely made for research or conservation purposes.
2. Likewise, museums, archives, libraries, newspaper libraries, record libraries and film libraries that are either publicly owned or are part of not-for-profit organisations of general cultural, scientific or educational interest integrated in the Spanish educational system, shall not require the authorisation of the copyright holders for any loans made.
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Furthermore, due to the uniqueness of the documents in the fond, consultation and reproduction will be determined by Constitutional Law 1/1982 of 5 May on the Protection of the Civil Right of Honour, Personal and Family Privacy and Self-image.
Article Four.
One. The exercise of the actions relating to the civil protection of the right to Honour, Privacy and Self-image of a deceased person corresponds to the person appointed for this purpose in the will. A legal person may be appointed for this purpose.
Two. Should there be no appointment or if the person named is deceased, then the spouse, descendants, ascendants and siblings of the person affected and who were living at the time of his/her death, shall have the right to seek protection.
Three. In the absence of all of these, the exercise of protection actions shall correspond to the Public Prosecutor, who may act ex-officio at the request of the person in question, provided that no more than eighty years have elapsed since the death of the person concerned. The same period of time shall be observed when the exercise of the aforementioned actions corresponds to a legal person appointed in the will.
Four. In the event of unlawful interference in the rights of the victims of a crime, as referred to in section eight of article seven, the party injured or offended by the offence committed shall have the right to exercise the protection actions, regardless of whether or not the said party brought the criminal or civil action in the preceding criminal proceedings. In any event, the Public Prosecutor will also be entitled to do so. In the event of death, the parties shall abide by the provisions of the sections above. (…)
Article seven.
The following shall be considered unlawful interference in the area of protection delimited in article two of this Law:
(…)
Three. The disclosure of facts relating to the private life of a person or family that affect its reputation and good name, as well as the disclosure or publication or the contents of letters, memoirs or other personal writing of an intimate nature.
Four. The disclosure of private details about a person or family, obtained through the professional or official activity of the person disclosing them. (…)
Seven. The accusation of deeds or showing value judgements through actions or expressions that, in any way, harm the dignity of the other person, by undermining his/her reputation or attacking his/her self esteem. (…)
Article eight.
One. In general, actions that are authorised or agreed by the competent Authority in accordance with the Law shall not be considered to be unlawful interference, or when a relevant historical, scientific or cultural interest is predominant.
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DESCRIPTIVE INSTRUMENTS
Catalogue
RELATED DESCRIPTIVE UNITS
Bertha Bermúdez Pascual
Conservatorio Pablo Sarasate
Jesús Elso Mosquera
Escuela de Danza de Navarra
Iruñeako Taldea Musikagileak / Grupo de Compositores de Pamplona
El Lebrel Blanco
Ana Moreno Lecumberri
SUPPLEMENTARY DOCUMENTATION
Interview
SUPPLEMENTARY DOCUMENTATION IN OTHER ARCHIVES
PUBLICATIONS NOTE
- Historia de la danza contemporánea en España. Vol. I, De los últimos años de la dictadura hasta 1992. Ana Isabel Elvira Esteban … [et al.]. Madrid: Academia de las Artes Escénicas de España, 2019.
News of the donation
DESCRIPTORS
Danza, Siglo XX, Bailarín/a, Coreógrafo/a, Profesor/a, Danza Contemporánea, Premio Príncipe de Viana.