REFERENCE CODE
ES/NA/AGN/F541
TITLE
El Lebrel Blanco
START & COMPLETION DATES
1971-1994
DESCRIPTION LEVEL
Group of fonds
VOLUME
9 boxes
31 audiovisual and sound documents
11 books
3 folders
PRODUCERS
Manolo Almagro
José María Asín
Jesús Elso Mosquera
Sagrario y Camino Sáiz
BIOGRAPHICAL NOTE
En 1971 nace El Lebrel Blanco, recogiendo gentes de grupos como Amadís. En un principio se dedicó al teatro infantil, y sus primeras obras fueron El violín encantado del padre Carmelo, y algunas adaptaciones de cuentos de Francis Bartolozzi. Estaba subvencionado por la Caja de Ahorros Municipal de Pamplona y sus actuaciones se celebraban las mañanas del domingo en el Teatro Gayarre. Como signo de madurez, en 1973 interpretaron Yerma y siguen con El retablo del flautista de Teixidor y Nueve brindis por un rey, de Jaime de Salom, y Auto de la Pasión de Lucas Fernández. En 1976 reciben el Premio del diario El País al mejor montaje global del Estado por la obra 1789 del grupo Théâtre du Soleil de París, adaptada por Valentín Redín.
En 1976 el grupo comienza una etapa de éxito, con un teatro más social que se plantea cuestiones que en ese momento dividen a la opinión pública. Es el momento de auge, en el que se representan obras como Carlismo y música celestial o Navarra sola o con leche que plantean respectivamente una reinterpretación de la historia del carlismo y el problema de la integración de Navarra en la Comunidad Autónoma Vasca. Las dos obras estaban escritas por Patxi Larráinzar, y en Navarra y Pamplona hacen numerosas representaciones.
En 1976 el grupo queda finalista del Festival de Sitges, con Carlismo y música celestial, festival que ganan en 1979 con Utrimque roditur de Patxi Larráinzar. Luego siguieron obras como Duguna en 1982, Salomé en 1984, y en total unos cuarenta montajes. Entre sus premios se encuentran el “Premio Euzkadi” en 1979, el “Premio Pablo Iglesias” a la mejor labor teatral en 1979, “Premio Universidad de Salamanca” y “Premio del Certamen de Alicante”. En 1976 Valentín Redín consiguió el premio a la mejor dirección estatal, otorgado por el diario El País, por la obra 1789.
En 1978 surgió dentro de El Lebrel Blanco, la iniciativa de crear un Teatro Estable en Navarra que tendría una estructura dividida en tres bloques fundamentales que serían la Escuela de Teatro, el grupo de teatro El lebrel blanco y una proyectada asociación de espectadores que nunca se llegó a realizar. Sin embargo la Escuela comenzó a funcionar en abril de 1979, con Carlos Creus como profesor, al que se le añadiría Paca Ojea en septiembre.
En 1980, por discrepancias internas, la estructura se rompe, se divide en dos. El grupo de teatro El Lebrel Blanco sigue un camino independiente y la Escuela de Teatro se transforma en grupo teatral y comienza su andadura con una subvención de la Diputación.
El TEN contó con la colaboración de varios directores como Paca Ojea, Juan Pastor, Miguel Narros y María José Ballo, tanto en la Escuela de Teatro como en la dirección de sus propios montajes.
Premio de Teatro de El Lebrel Blanco
En 1976 el grupo de teatro El Lebrel Blanco convocó por primera vez el premio de Teatro que llevaba su nombre. Este premio estaba dedicado a obras inéditas y no representadas. El jurado de la primera edición estaba compuesto por Antonio Buero Vallejo, Adolfo Marsillach, Enrique Llovet, Eduardo Haro y Ricardo Salvat. Fue premiada con doscientas mil pesetas la obra de Jorge Díaz Ceremonia ortopédica. En la segunda convocatoria fue premiada la sátira de Patxi Larráinzar, Ensayo General (para la conquista del cotarro), que no se llegó a estrenar. En la tercera convocatoria, el premio recayó en Las brujas de Barahona de Domingo Miras en 1980.
Gran Enciclopedia de Navarra, "Teatro" (Consulted: 31/03/2020)
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ARCHIVAL HISTORY
El Lebrel Blanco es un grupo de fondos constituido con las donaciones de varios de sus integrantes como Jesús Elso, Manolo Almagro, José María Asín, Sagrario y Camino Saiz. La donación se ha realizado a lo largo del año 2019.
CONTENTS
El fondo contiene documentación relativa al grupo de teatro El Lebrel Blanco y el Teatro Estable de Navarra. Hay documentación de gestión, libretos, programas de mano, documentos audiovisuales y sonoros, prensa y carteles.
TERMS AND CONDITIONS OF ACCESS AND REPRODUCTION
The documentation is accessible to the public in person at the facilities of the Royal ad General Archive of Navarre.
Consultation and reproduction are subject to the provisions of Resolution 373/2013 of 9 December, of the General Director of Culture - Institución Príncipe de Viana, approving the Internal Rules for Access, Consultation and Reproduction of Documents from the Archivo Real y General de Navarra.
The reproduction of works that are not in the public domain shall only be possible when this is for the private use of the person making the request and solely for research purposes, in accordance with the provisions of Royal Legislative Decree 1/1996 of 12 April approving the Revised Text of the Intellectual Property Law, regularising, clarifying and harmonising the legal provisions in force on the matter.
Article 10. Original Titles and Works.
1. All original literary, artistic and scientific creations expressed by any means or media, tangible or intangible, currently known or that will be invented in the future are protected by copyright. These include:
- Books, leaflets, forms, correspondence, writing, speeches and discourses, lectures, forensic reports, chair speeches and any other work of the same nature.
- Musical compositions, with or without lyrics.
- Dramatic works, musicals, choreography, mime and, plays in general.
- Cinematographic works and any other audiovisual works.
- Sculptures; drawings, paintings, engravings, lithography; cartoons and comics; their preparatory work and sketches, and other plastic work, whether applied or not.
- Projects, drawings, models and designs of architectural and engineering works.
- Graphics, maps and designs relating to topography, geography and science in general.
- Photographic works and other procedures that are similar to photography.
- Computer software.
2. The title of a work will be protected as part of the work, provided that it is original.
Article 37. Reproduction, lending and consultation of works through specialised terminals in certain establishments.
1. Copyright holders cannot object to the reproduction of works, when this is a not-for-profit activity by museums, libraries, record libraries, film libraries, newspaper libraries, publicly-owned archives or archives that are part of cultural or scientific institutions and provided that the reproduction is solely made for research or conservation purposes.
2. Likewise, museums, archives, libraries, newspaper libraries, record libraries and film libraries that are either publicly owned or are part of not-for-profit organisations of general cultural, scientific or educational interest integrated in the Spanish educational system, shall not require the authorisation of the copyright holders for any loans made.
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Furthermore, due to the uniqueness of the documents in the fond, consultation and reproduction will be determined by Constitutional Law 1/1982 of 5 May on the Protection of the Civil Right of Honour, Personal and Family Privacy and Self-image.
Article Four.
One. The exercise of the actions relating to the civil protection of the right to Honour, Privacy and Self-image of a deceased person corresponds to the person appointed for this purpose in the will. A legal person may be appointed for this purpose.
Two. Should there be no appointment or if the person named is deceased, then the spouse, descendants, ascendants and siblings of the person affected and who were living at the time of his/her death, shall have the right to seek protection.
Three. In the absence of all of these, the exercise of protection actions shall correspond to the Public Prosecutor, who may act ex-officio at the request of the person in question, provided that no more than eighty years have elapsed since the death of the person concerned. The same period of time shall be observed when the exercise of the aforementioned actions corresponds to a legal person appointed in the will.
Four. In the event of unlawful interference in the rights of the victims of a crime, as referred to in section eight of article seven, the party injured or offended by the offence committed shall have the right to exercise the protection actions, regardless of whether or not the said party brought the criminal or civil action in the preceding criminal proceedings. In any event, the Public Prosecutor will also be entitled to do so. In the event of death, the parties shall abide by the provisions of the sections above. (…)
Article seven.
The following shall be considered unlawful interference in the area of protection delimited in article two of this Law:
(…)
Three. The disclosure of facts relating to the private life of a person or family that affect its reputation and good name, as well as the disclosure or publication or the contents of letters, memoirs or other personal writing of an intimate nature.
Four. The disclosure of private details about a person or family, obtained through the professional or official activity of the person disclosing them. (…)
Seven. The accusation of deeds or showing value judgements through actions or expressions that, in any way, harm the dignity of the other person, by undermining his/her reputation or attacking his/her self esteem. (…)
Article eight.
One. In general, actions that are authorised or agreed by the competent Authority in accordance with the Law shall not be considered to be unlawful interference, or when a relevant historical, scientific or cultural interest is predominant.
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DESCRIPTIVE INSTRUMENTS
Inventory
RELATED DESCRIPTIVE UNITS
Luis Miguel Alonso Nájera
Ignacio Aranguren Gallués
Jesús Elso Mosquera
Escuela Navarra de Teatro
José Láinez Díez & Concha Martínez Nicolás
Orfeón Pamplonés
SUPPLEMENTARY DOCUMENTATION IN OTHER ARCHIVES
Biblioteca del Teatro Gayarre.
PUBLICATION NOTE
News of the donation
DESCRIPTORS
Teatro, Siglo XX, Institución teatral.