REFERENCE CODE
ES/NA/AGN/F487
TITLE
Martín Zalba
START & COMPLETION DATES
1970-2018
DESCRIPTION LEVEL
Fond
PRODUCER
Martín Zalba Ibáñez
BIOGRAPHICAL NOTE
Martín Zalba nació en 1958. Inició su formación musical en la Escolanía Loyola del colegio San Ignacio de Pamplona y terminó acompañando a esta formación al piano y órgano en sus conciertos más importantes.
Posteriormente finaliza sus estudios superiores de Solfeo, Piano y Composición en los conservatorios superiores de Pamplona y San Sebastián y Bayona. Posteriormente perfecciona interpretación pianística en Madrid con D. Ramon Coll y asiste a numerosos cursos de perfeccionamiento con otros maestros.
Como pianista ha dado numerosos recitales y ha actuado como solista en diversas ocasiones con distintas orquestas.
Ha formado parte de jurados en concursos de interpretación pianística y de composición.
Compagina su labor concertística con la docencia desde 1984, año en que ingresó como profesor de piano en el Conservatorio Municipal de Barañáin (Navarra). Desde 1991 es profesor de Análisis, Contrapunto-Fuga, Armonía y Composición en el Conservatorio Superior de Música de Navarra, hasta 2005. Desde 2004 es invitado a impartir clase en el Centro Superior del País Vasco, Musikene en el Departamento de Composición y Música de Cámara.
Como compositor se forma con Javier Sagüés, S.J., catedrático de Composición del Conservatorio Pablo Sarasate de Pamplona, con Pedro de Felipe y con José Mª Benavente, profesor de Armonía del Real Conservatorio Superior de Música de Madrid. Asiste a diversos cursos de especialización.
Estrena principalmente obras de música de cámara y orquesta siendo publicadas éstas en editoriales Nacionales como Boileau de Barcelona, Alpuerto, Mundimúsica, Real Musical, Arpista Ludovico de Madrid, Harposphére de Paris y Asociación de Euzkadi de Acordeón, del País Vasco.
Se han realizado estrenos de toda su obra de cámara y coral (Quincena Musical de San Sebastián, Musikaste de Rentería, Fundación Juan March en Madrid y Baleares) grabaciones para Televisión ( Televisión de Canarias, RTVE de Logroño).
Gran parte de su obra de cámara ha sido grabada para el programa Nocturnos de la cadena española de televisión Telecinco. También en RNE se emite su música y conciertos monográficos dedicados a sus creaciones. Estrenos en Europa y América del Norte y Sur, así como en diferentes Festivales, Ciclos de Música Contemporánea, Fundaciones y Sociedades Filarmónicas en España.
Algunas de sus partituras (entre ellas Stabat Mater, Suite Homenaje a J.S.Bach, Cantos del Camino, Suite para dos violoncellos, Quinteto Ludovico, Trío Viajes de Otoño, Cuarteto de cuerda, Impresiones de un viaje a Viena…etc.) están registradas en dos CDS monográficos y otro compartido con Tomás Marco y Teresa Borrás (ARLV Discos, Madrid 2001-2002-2003).
Además, Martín Zalba es un fotógrafo aficionado, iniciándose en la fotografía digital en 2008. Es de formación autodidacta que basa su aprendizaje en los foros especializados de internet. Le interesa todo tipo de fotografía pero especialmente aquella que tiene una relación o parentesco más próximo con la pintura y la acuarela. Su visión fotográfica proviene de estas disciplinas que ha practicado en su juventud.
Dentro de las vertientes fotográficas se centra en la fotografía nocturna de paisajes, fotografía infrarroja, el bodegón y el macro, el paisaje en general y la fotografía urbana. En su corta trayectoria ha realizado varias exposiciones de fotografía nocturna: Calatayud, Castel Ruiz de Tudela, Civivox de Mendillorri (Pamplona) Universidad Pública de Navarra, Casa de Cultura de Tafalla y próximamente en el Restaurante Olari de Irurita y en el Nuevo Casino de Pamplona.
También expone para la Asociación Fotográfica y Cinematográfica de Navarra una muestra de fotografía infrarroja y participa en exposiciones colectivas de Flickr Navarra, revista Conocer Navarra y en diferentes locales en Valencia y en exposiciones online en internet.
Ha dirigido varios talleres de fotografía nocturna en Navarra y Rioja.
[-] Hide
[+] Read more
ARCHIVAL HISTORY
El fondo de Martín Zalba ingresó, como donación, en el Archivo Real y General de Navarra en 2018.
CONTENTS
La donación comprende monografías y ejemplares de música impresa junto con apuntes, trabajos, anotaciones, partituras, correspondencia, reconocimientos, fotografías, programas, prensa, contratos, carteles e invitaciones. Especial mención merece su legado digital, que incluye diversas publicaciones, biografías, entrevistas, grabaciones, programas, tutoriales, comunicaciones a congresos y jornadas y, lo que es más relevante, ficheros informáticos que abarcan la totalidad de su creación tanto musical como fotográfica.
ORGANISATION
1. Documentación musical
1.1 Música notada
1.2 Fotografías
1.3 Fonogramas
1.4 Programas de mano
1.5 Carteles
1.6 Correspondencia
1.7 Prensa
1.8 Premios
2. Documentación fotográfica
3. Documentación personal
TERMS AND CONDITIONS OF ACCESS AND REPRODUCTION
The documentation is accessible to the public in person at the facilities of the Royal and General Archive of Navarre.
Consultation and reproduction are subject to the provisions of Resolution 373/2013 of 9 December, of the General Director of Culture - Institución Príncipe de Viana, approving the Internal Rules for Access, Consultation and Reproduction of Documents from the Archivo Real y General de Navarra.
The reproduction of works that are not in the public domain shall only be possible when this is for the private use of the person making the request and solely for research purposes, in accordance with the provisions of Royal Legislative Decree 1/1996 of 12 April approving the Revised Text of the Intellectual Property Law, regularising, clarifying and harmonising the legal provisions in force on the matter.
Article 10. Original Titles and Works.
1. All original literary, artistic and scientific creations expressed by any means or media, tangible or intangible, currently known or that will be invented in the future are protected by copyright. These include:
- Books, leaflets, forms, correspondence, writing, speeches and discourses, lectures, forensic reports, chair speeches and any other work of the same nature.
- Musical compositions, with or without lyrics.
- Dramatic works, musicals, choreography, mime and, plays in general.
- Cinematographic works and any other audiovisual works.
- Sculptures; drawings, paintings, engravings, lithography; cartoons and comics; their preparatory work and sketches, and other plastic work, whether applied or not.
- Projects, drawings, models and designs of architectural and engineering works.
- Graphics, maps and designs relating to topography, geography and science in general.
- Photographic works and other procedures that are similar to photography.
- Computer software.
2. The title of a work will be protected as part of the work, provided that it is original.
Article 37. Reproduction, lending and consultation of works through specialised terminals in certain establishments.
1. Copyright holders cannot object to the reproduction of works, when this is a not-for-profit activity by museums, libraries, record libraries, film libraries, newspaper libraries, publicly-owned archives or archives that are part of cultural or scientific institutions and provided that the reproduction is solely made for research or conservation purposes.
2. Likewise, museums, archives, libraries, newspaper libraries, record libraries and film libraries that are either publicly owned or are part of not-for-profit organisations of general cultural, scientific or educational interest integrated in the Spanish educational system, shall not require the authorisation of the copyright holders for any loans made.
[-] Hide
[+] Read more
Furthermore, due to the uniqueness of the documents in the fond, consultation and reproduction will be determined by Constitutional Law 1/1982 of 5 May on the Protection of the Civil Right of Honour, Personal and Family Privacy and Self-image.
Article Four.
One. The exercise of the actions relating to the civil protection of the right to Honour, Privacy and Self-image of a deceased person corresponds to the person appointed for this purpose in the will. A legal person may be appointed for this purpose.
Two. Should there be no appointment or if the person named is deceased, then the spouse, descendants, ascendants and siblings of the person affected and who were living at the time of his/her death, shall have the right to seek protection.
Three. In the absence of all of these, the exercise of protection actions shall correspond to the Public Prosecutor, who may act ex-officio at the request of the person in question, provided that no more than eighty years have elapsed since the death of the person concerned. The same period of time shall be observed when the exercise of the aforementioned actions corresponds to a legal person appointed in the will.
Four. In the event of unlawful interference in the rights of the victims of a crime, as referred to in section eight of article seven, the party injured or offended by the offence committed shall have the right to exercise the protection actions, regardless of whether or not the said party brought the criminal or civil action in the preceding criminal proceedings. In any event, the Public Prosecutor will also be entitled to do so. In the event of death, the parties shall abide by the provisions of the sections above. (…)
Article seven.
The following shall be considered unlawful interference in the area of protection delimited in article two of this Law:
(…)
Three. The disclosure of facts relating to the private life of a person or family that affect its reputation and good name, as well as the disclosure or publication or the contents of letters, memoirs or other personal writing of an intimate nature.
Four. The disclosure of private details about a person or family, obtained through the professional or official activity of the person disclosing them. (…)
Seven. The accusation of deeds or showing value judgements through actions or expressions that, in any way, harm the dignity of the other person, by undermining his/her reputation or attacking his/her self esteem. (…)
Article eight.
One. In general, actions that are authorised or agreed by the competent Authority in accordance with the Law shall not be considered to be unlawful interference, or when a relevant historical, scientific or cultural interest is predominant.
[-] Hide
[+] Read more
DESCRIPTIVE INSTRUMENTS
Inventory
RELATED DESCRIPTIVE UNITS
Conservatorio Pablo Sarasate
SUPPLEMENTARY DOCUMENTATION
Interview
PUBLICATIONS NOTE
http://www.martinzalba.com
News of the donation
DESCRIPTORS
Compositor, Intérprete, Pedagogía musical, Fotografía.