es | eu | en | fr

La morte de la ragione

Baluarteko Ganbera Aretoa

2021/11/27

1521eko Noaingo batailaren bosgarren mendeurrena eta Nafarroako Errege Artxibo Nagusian egiten den “Gerra” erakusketa direla eta, “Secretvm” taldeak Errenazimentuko musika duen proposamen bat aurkeztu du.

Secretvm Nafarroan jaio zen 2013. urtean, Ensemble Durendal disolbatuaren ekimenez (1998az geroztik ziklo eta jaialdi ugaritan izan da: Donostiako Musika Hamabostaldia, Burgosko Musika Sakratuaren Zikloa, Donejakue bideko Jaialdia, Granadako Nazioarteko Jaialdia, Malagako Antzinako Musikaren Nazioarteko Jaialdia, Compostelako Musika Jaialdia, besteak beste). Sortu zenetik, Secretvm-eko kideak, antzinako musikako talde ospetsuekin elkarlanean jarraitzen dutenak (Durendal, Los Músicos de Su Alteza, La Galanía, Conserto Vago, Lachrimae Consort, Capella de Ministrers, etab.), ikerketa-lan bat eta jende gutxi ibiltzen den edo inoiz ikusi ez den errepertorio musikala bateratzea erabaki zuten. Bere lehen proiektua Juan Vásquez-en Soneto eta Gabon-kantei eskainitako “Salga la luna” (Binario, 2014) izeneko CDa grabatzea izan zen, Raquel Anduezarekin batera. 2017an, taldea Vicenzara (Italia) gonbidatu zuten, XVIII. mendeko kanta veneziar ezezagunen programa bat aurkezteko, eta bi aldiz jo du Lizarrako Antzinako Musikaren Astean (2016 eta 2020). Azken emanaldien artean, Musika Erlijiosoen Zikloaren 50. edizioan (Santander, 2021eko martxoa) egindako kontzertua nabarmentzen da.

Proposamen honetan, Secretvm musika-tresna “baxuen” bidez aurkezten da (horrela sailkatzen ziren, Errenazimentuan, sonoritate ahulenekoak (viola da gambak, lauteak, moko-txirulak), giro txikietan ahots-musika profanoa (chansons, gabon-kantak, frottole) eta dantza kortesanarrak laguntzeko erabiltzen diren musika-tresnak. Hautatutako piezek errepertorio mota horren lagin txiki baina esanguratsu bat irudikatzen dute, XVI. mendeko lehen hamarkadei begira. Europan hedatutako lan horiek bere garaian arrakasta handia izan zuten. Baina proposatzen dugun hautapen musikalak beste arrazoi batzuei ere erantzuten die: Errenazimentuko musikan gertatzen diren aldaketak (eta gaur egungo ikusleengana gehiago hurbiltzen dutenak); batez ere, eliteen entretenimendu pribaturako errepertorio horretan hautematen dira, musika liturgikoan edo zeremonia instituzional burrunbatsuei laguntzen zien errepertorioan baino gehiago. Programa honen bidez, gainera, Nafarroarako une historiko garrantzitsu bateko soinuetara “musikalki” hurbildu nahi dugu, garai hartako musikagile garrantzitsuenetariko bat omentzeko balio baitigute: Josquin Desprez, hil zeneko bosgarren mendeurrenean, haren ospea ekarri zuten obra profanoetako batzuk interpretatuz.

Egitaraua

  •  Ezezaguna (Italia, XV-XVI. mendeak)
    • La morte de la ragione
    • Gagliarda “La Traditora”
  • Josquin des Prez (ca. 1450-1521)
    • Mille regretz (la canción del Emperador)
    • L’homme armé
    • In te Domine speravi
    • Scaramella
  • Francisco de la Torre (c. 1460-1505)
    • Danza alta
  • Francesco da Milano (1497-1543)
    • La Spagna a due liuti
  • Antonio de Cabezón (1510-1566)
    • Tres sobre la alta
  • Ezezaguna (XVI. mendea)
    • Canario
  • Kalabriako dukearen kantutegia (XVI. mendea)
    • Ay luna que reluces
  • Garci Sánchez de Badajoz
    • O desdichado de mí
    • Falalalán
  • Juan Vásquez
    • Si n’os hubiera mirado
  • Diego Ortiz
    • Recercada VIII
  • Ezezaguna (Italia, XV-XVI. mendeak)
    • Pavana de la ragione
    • El tu tu

Interpreteak

  • Iñigo Casalí, kantua, moko-txirulak
  • Sergio Barcellona, viola da gamba altu
  • Paulino García, viola da gamba tenore
  • Sorkunde Idigoras, violas da gamba baxu
  • Jesús Fernández, laute errenazentista
  • Maurizio Piantelli, laute errenazentista

Sarrerak doakoak dira, eta Nafarroako Errege Artxibo Nagusiko sarrera-postuan asteko egun guztietan 10:00etatik 14:00etara eta 17:00etatik 20:00etara, eta Baluarteko leihatilan jaso ahal izango dira.

Lekua: Baluarte Auditorioko Ganbera Aretoa

Ordua: 19:00etan