ERREFERENTZIA KODEA
ES/NA/AGN/F627
IZENBURUA
Eduardo Bayona
MUTURREKO DATAK
1921-1995
DESKRIBAPEN MAILA
Funtsa
BOLUMENA
4 kutxa
Soinu-disko 1
38 argazki
EKOIZLEA
Eduardo Bayona Baquedano
AIPAMEN BIOGRAFIKOA
Eduardo Bayona Baquedano (Iruñea, 1924-2002) Harinera Ilundáin, S.A. enpresako zuzendaria izan zen eta baita antzerki aktore amateurra ere.
Iruñean jaio zen 1924ko urtarrilaren 5ean, zortzi anai-arrebetatik bosgarrena izanda. Ximénez de Rada Institutuan Batxilergoko ikasle gisa egonda, antzerki-aktore amateur lanetan hasi zen, 1942 eta 1943 artean Gayarre Antzokian klasikoen lanak interpretatuz. Ondoren, San Lorentzo Parrokiako Zentroko Antzerki Taldeko kide izan zen, zeinetan 1944 eta 1947. urteen arteko Aste Santuan egindako zenbait ikuskizun erlijiosotan Jesukristo interpretatzera iritsi zen. San Lorentzoko parroko Antonio Ona de Echave jaunak idatzi zituen Kristoren Pasioari buruzko lanak.
1949-1950. ikasturtean Deklamazio Titulua lortu zuen Madrilgo Real Conservatorio de Música y Declamación delakoan. Garai horretan, aktore eta zuzendari gisa sartu zen Cunas erakundean, Aita Carmelok egokitu edo idatzitako haurrentzako antzerki-lanetan parte hartuz, 1959an hil zen arte. Bertan, 1943tik Cunas erakundean ere aktore izandako Carlota Sáez Azpíroz (Iruñea, 1930eko azaroaren 4a-2023ko otsailaren 13a), bere emaztea izandakoa, ezagutu zuen. 1953an Carmelo aitak emandako zeremonia batean ezkondu ziren. Cunas erakundean egin zuen lan, 1959an Aita Carmelo hil zen arte. Urte haietan, Iruñean egiten zen antzerki- eta kultura-jarduera guztietan parte hartu zuen, bai zartzuelan, bai antzerkian, obra klasikoekin edo erlijiosoekin, eta interpretazio- edo zuzendaritza-lanetan ere bai.
1960ko hamarkadan, Obanosko Misterioa (zenbait urtez 1965ean lehen aldiz antzeztu zenetik) bezalako hainbat antzerki-jarduera eta -emanalditan parte hartzen jarraitu zuen eta baita hainbat antzerki-taldeen zuzendaritzan ere. 60ko hamarkadaren amaieran, Oberena Erakundearen Zuzendaritza Batzordean sartu zen, non hainbat urtez egon zen bertan.
70eko hamarkadan, Valentín Redín eta Sagrario Domeñorekin batera, El Lebrel Blanco antzerki taldearen sortzailea izan zen. Taldearen barruan zuzendaritza lanetan aritu zen, Lucas Fernández-en Auto de la pasión delakoaren grabazioan parte hartu zuen eta ondorengo talde-muntaietan aktore gisa parte hartu zuen: El retablo del Flautista, Nueve Brindis por un rey, 1789 eta Carlismo y música celestial. 1979an taldea utzi zuen.
Urte hartatik aurrera, antzerkiaren munduarekin zuen lotura afizionatu gisa bizi izan zuen, eta, 2002ko martxoaren 27an hil zen arte, Antzerkiaren Nazioarteko Egunean, haren irakurketaz eta emanaldiez gozatu zuen.
[-] Ezkutatu
[+] Gehiago irakurri
HISTORIA ARTXIBISTIKOA
Karlota, Eduardo Francisco Javier, Jose María, Beatriz María eta María Cristina Bayona Sáez seme-alabek dohaintzan eman zioten funtsa Nafarroako Errege Artxibo Nagusiari 2023ko irailean.
EDUKIA
Dokumentu-funtsak gidoiez, argazkiez, prentsa-ebakinez, programez eta kartelez, prestakuntza-dokumentuez eta diplomez osaturiko bi artxibo-kutxa ditu eta baita antzerkiari buruzko bilduma bibliografikoaren 54 ale ere.
SARBIDE-BALDINTZAK ETA ERREPRODUKZIOA
Dokumentazioa modu presentzialean eskuragarria da publikoarentzat Nafarroako Errege Artxibo Nagusian.
Bere kontsulta eta erreprodukzioa 373/2013 Ebazpena, abenduaren 9koa, Vianako Printzea Erakundea-Kulturako zuzendari nagusiak emandakoari lotuta dago non onartzen dituen Nafarroako Errege Artxibo Nagusia dokumentuak eskuratu, kontsultatu eta erreproduzitzeko barne-arauak.
Jabari publikokoak ez diren lanen erreprodukzioa posible izango da soilik eskatzailearen erabilera pribatua egiteko eta ikerketarako egiten denean, Errege Lege Dekretuan xedatutakoarekin bat 1/1996 Legegintzako Errege Dekretua, apirilaren 12koa, Jabetza Intelektualari buruzko Legearen Testu Bategina onesten duena, arlo horretan indarra duten lege-xedapenak erregularizatu, argitu eta bateratzeko.
10. artikulua. Jatorrizko obra eta izenburuak.
1. Jabetza intelektualaren objektu dira: jatorrizko sortze-lan literario, artistiko edo zientifiko guztiak, gaur egun diren edo etorkizunean asmatzen diren edozein bitarteko edo euskarri ukigarri zein ukiezinez adieraziak. Besteak beste:
- Liburuak, liburuxkak, inprimakiak, gutun-bildumak, idazkiak, diskurtso eta alokuzioak, hitzaldiak, auzitegitxostenak, katedra-azalpenak eta izaera bereko beste zeinahi obra.
- Musika-konposizioak, letradunak nahiz letragabeak.
- Obra dramatikoak eta dramatikomusikalak, koreografiak, pantomimak eta, oro har, antzerkiobrak.
- Obra zinematografikoak eta ikusentzunezko beste zeinahi obra.
- Eskulturak, margolanak, marrazkiak, irarlanak, litografiak; istorio grafikoak, haurren zein helduen komikiak, eta haien probasaio edo zirriborroak eta gainerako obra plastikoak, aplikatuak izan zein ez.
- Arkitektura- eta ingeniaritza-obren proiektuak, planoak, maketak eta diseinuak.
- Topografiari, geografiari eta, oro har, zientziari buruzko grafikoak, mapak eta diseinuak.
- Obra fotografikoak eta fotografiaren antzeko prozeduraz adierazitakoak.
- Ordenagailu-programak.
2. Obraren izenburua, jatorrizkoa denean, obraren parte gisa babesturik geratuko da.
37. artikulua. Establezimendu jakin batzuetan terminal espezializatuen bidez obrak erreproduzitzea, mailegatzea eta kontsultatzea.
1. Egile-eskubideen titularrek ezingo diote eragozpenik jarri obrak erreproduzitzeari, titulartasun publikoa duten edo izaera kultural nahiz zientifikoko erakundeetan integraturik dauden museo, liburutegi, fonoteka, filmoteka, hemeroteka edo artxibategiek egiten dituztenean erreprodukzioak, irabazi asmorik gabe eta ikerketa edo kontserbazioa beste helbururik gabe.
2. Era berean, titulartasun publikokoak, edo irabazi asmorik gabeko interes orokorreko kultura-, zientzia- edo hezkuntzaerakundeenak edo Espainiako hezkuntzasisteman integraturiko hezkuntzainstituzioenak diren museo, artxibategi, liburutegi, hemeroteka, fonoteka edo filmotekek ez dute beharko eskubideen titularren baimenik egiten dituzten maileguengatik.
[-] Ezkutatu
[+] Gehiago irakurri
DESKRIBAPEN TRESNAK
Katalogoa
ERLAZIONATUTAKO DESKRIBAPEN UNITATEAK
El Lebrel Blanco
DESKRIBATZAILEAK
Antzerkia, Amateur Antzokia, Lebrel Blanco, XX. mendea.