IZENBURUA
Iruñeako Taldea
MUTURREKO DATAK
1986-1997
DESKRIBAPEN MAILA
Funtsa
BOLUMENA
Kutxa 1
13 kasete
CD 1
EKOIZLEA
Iruñeako Taldea Musikagileak / Grupo de Compositores de Pamplona
AIPAMEN BIOGRAFIKOA
1975etik aurrera, kultura-jarduera, kontzertuetara joatea eta musikaren pedagogia areagotu egin ziren. Orkestrak, ganbera-taldeak eta musika-taldeak sortzeko, garatzeko eta finkatzeko unea da. Nafarroan udako hilabeteetan egiten ziren Nafarroako (edo Erriberriko) jaialdiek nazioan eta nazioartean ospe handiena zuten ikuskizun eta artistak biltzen zituzten. Testuinguru horretan ezagutzen dituzte taldeko kideek Agustín González Aciluk eta Ramón Barcek, hurrenez hurren teknika eta konposizio garaikidea eta, estetika eta musika garaikidearen soziologia gaiei buruz emandako ikastaroak. Hala, Acilu eta Barce erreferente intelektual bihurtzen dira taldearentzat.
1985eko azaroaren 15ean agertu zen jendaurrean lehen aldiz, Iruñeko Gotorlekuan.
Pertsona hauek osatzen dute taldea: Teresa Catalán, Jaime Berrade, Koldo Pastor, Patxi Larrañaga eta J. Vicent Egea.
1985etik hamarkada bat baino gehiago iraun du. Ardatz jarduerak lau alderdi ditu: konposizioa, hausnarketa estetikoa, pedagogia eta musika garaikidearen hedapena.
Taldeko kideek jarrera bera dute, oro har, bizitzaren eta, bereziki, musika-sorkuntzaren aurrean.
Abangoardiako musika egiteak ez du nahitaez abangoardia historikoaren premisei jarraitzea esan nahi. Musika-tradizio historiko osoaren herentzia onartzen dute, abiapuntutzat hartuta, abangoardietatik baztertu gabe. Ikerketaren emaitza izan behar da soinu-emaitzak. Musika berriaren helburua jendartearekiko komunikazioa berreskuratzea izan behar du, abangoardiekin galdu zena, XX. mendeko konposizio-sistemen ikuspegi kritikoaren bidez.
Horren ondorioz, eklektizismoa aldarrikatzen dute lanerako eta zorroztasunaren berme gisa.
Iruñeako Taldea 1987 eta 1991. urteen bitartean urtero egiten diren Euskal Musika Berriaren Jardunaldien sustatzailea da. Haren helburuak ondorengoak dira:
- Konpositore gazteek beren konposizioak ezagutarazi eta estreinatzeko aukera izan dezaten plataforma izatea.
- Estreinaldiak egiteko behar den egitura ematea (auditorioa, orkestra, publizitatea, etab.).
- Musika-mota honetarako publikoa sortzea.
- Esportazio-plataforma izan nahi dute.
Jardunaldiak desagertu egin dira erakundeen laguntzarik ezagatik, nazioarteko ibilbidea hasita zegoenean.
1987-88 ikasturtean Iruñeko Udalaren Musika Kontserbatorioarekin lankidetzan hasi ziren, haurrak musika garaikidera joan daitezen musika ikasketak hasi zituztenetik.
Bilaketaren bidez autohezkuntza sustatzen dute, jakin-mina elikatu eta suspertzeko, musika-konposizioaren elementuak kritikoki hautemateko beharrezko prozedura baita.
Horretarako, Iruñeako Taldeak piano-metodo bat konposatu zuen, gaur egungo konposiziora hurbildu ahal izateko.
Sorkuntzarako, beren prestakuntza akademiko sendoan oinarritzen ziren, eta itsu pertsonalak deuseztatzen zituzten.
Iruñeako Taldearen katalogoa:
- Diabulus in Musica-Musika Illuna.1986. Abesbatza. (Donostia, Euskadiko Abesbatzen Federazioa, 1987).
- Piano Variaciones. 1986. Pianoa bakarrik. (Iruñea, Udal Aurrezki Kutxa, 1986).
- Da capo (Col legno). 1987. Pianoa bakarrik. (Madril, ArsViva bilduma, Arte Tripharia, 1988).
- El Rapto de Europa. 1988 . Haize boskotea. 1991. Orkestra Sinfonikoa.
Iruñeako Taldea musikagile-taldeak inflexio-puntua markatzen du Espainiako musika-konposizioan, abangoardien eta XX. mendearen amaierako eta XXI. mendearen hasierako estetika berriaren arteko lotura.
Bai talde gisa, bai bere proposamenen berrikuntzan, gero musika garaikidearen esparruan sortu diren ekimen askoren erreferentzia eta abiapuntua izan dira.
Haren musika asko zabaldu da Espainian (Madril, Alacanteko Nazioarteko Jaialdia, Euskadi, Nafarroa, etab.) eta baita nazioartean (Alemania, Errusia, Italia, Argentina, Ingalaterra eta Estatu Batuak) ere.
[-] Ezkutatu
[+] Gehiago irakurri
HISTORIA ARTXIBISTIKOA
Funtsa dohaintza baten bidez sartu zen 2019ko urrian.
EDUKIA
Funtsak ondorengo dokumentuak ditu: taldearen kudeaketari buruzko dokumentazioa, eskuko programak, partiturak, proiektuen dosierrak eta hainbat formatutako soinu-grabazioak.
SARBIDE-BALDINTZAK ETA ERREPRODUKZIOA
Dokumentazioa modu presentzialean eskuragarria da publikoarentzat Nafarroako Errege Artxibo Nagusian.
Bere kontsulta eta erreprodukzioa 373/2013 Ebazpena, abenduaren 9koa, Vianako Printzea Erakundea-Kulturako zuzendari nagusiak emandakoari lotuta dago non onartzen dituen Nafarroako Errege Artxibo Nagusia dokumentuak eskuratu, kontsultatu eta erreproduzitzeko barne-arauak.
Jabari publikokoak ez diren lanen erreprodukzioa posible izango da soilik eskatzailearen erabilera pribatua egiteko eta ikerketarako egiten denean, Errege Lege Dekretuan xedatutakoarekin bat 1/1996 Legegintzako Errege Dekretua, apirilaren 12koa, Jabetza Intelektualari buruzko Legearen Testu Bategina onesten duena, arlo horretan indarra duten lege-xedapenak erregularizatu, argitu eta bateratzeko.
10. artikulua. Jatorrizko obra eta izenburuak.
1. Jabetza intelektualaren objektu dira: jatorrizko sortze-lan literario, artistiko edo zientifiko guztiak, gaur egun diren edo etorkizunean asmatzen diren edozein bitarteko edo euskarri ukigarri zein ukiezinez adieraziak. Besteak beste:
- Liburuak, liburuxkak, inprimakiak, gutun-bildumak, idazkiak, diskurtso eta alokuzioak, hitzaldiak, auzitegitxostenak, katedra-azalpenak eta izaera bereko beste zeinahi obra.
- Musika-konposizioak, letradunak nahiz letragabeak.
- Obra dramatikoak eta dramatikomusikalak, koreografiak, pantomimak eta, oro har, antzerkiobrak.
- Obra zinematografikoak eta ikusentzunezko beste zeinahi obra.
- Eskulturak, margolanak, marrazkiak, irarlanak, litografiak; istorio grafikoak, haurren zein helduen komikiak, eta haien probasaio edo zirriborroak eta gainerako obra plastikoak, aplikatuak izan zein ez.
- Arkitektura- eta ingeniaritza-obren proiektuak, planoak, maketak eta diseinuak.
- Topografiari, geografiari eta, oro har, zientziari buruzko grafikoak, mapak eta diseinuak.
- Obra fotografikoak eta fotografiaren antzeko prozeduraz adierazitakoak.
- Ordenagailu-programak.
2. Obraren izenburua, jatorrizkoa denean, obraren parte gisa babesturik geratuko da.
37. artikulua. Establezimendu jakin batzuetan terminal espezializatuen bidez obrak erreproduzitzea, mailegatzea eta kontsultatzea.
1. Egile-eskubideen titularrek ezingo diote eragozpenik jarri obrak erreproduzitzeari, titulartasun publikoa duten edo izaera kultural nahiz zientifikoko erakundeetan integraturik dauden museo, liburutegi, fonoteka, filmoteka, hemeroteka edo artxibategiek egiten dituztenean erreprodukzioak, irabazi asmorik gabe eta ikerketa edo kontserbazioa beste helbururik gabe.
2. Era berean, titulartasun publikokoak, edo irabazi asmorik gabeko interes orokorreko kultura-, zientzia- edo hezkuntzaerakundeenak edo Espainiako hezkuntzasisteman integraturiko hezkuntzainstituzioenak diren museo, artxibategi, liburutegi, hemeroteka, fonoteka edo filmotekek ez dute beharko eskubideen titularren baimenik egiten dituzten maileguengatik.
[-] Ezkutatu
[+] Gehiago irakurri
DESKRIBAPEN TRESNAK
Inbentarioa
ERLAZIONATUTAKO DESKRIBAPEN UNITATEAK
Luis Miguel Alonso Nájera
Teresa Catalán Sánchez
J. Vicent Egea Insa
Iruñeko Ganbara Abesbatza
José Láinez Díez eta Concha Martínez Nicolás
Pablo Sarasate Kontserbatorioa
Koldo Pastor Arriazu
ARGITALPEN NOTAK
- Casares Rodicio, E. (coord). Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana. Madril: Autore eta Argitaletxeen Elkarte Nagusia, 1999.
- Iruñeako Taldea. “La nueva música: Iruñeako Taldea”. Non: Scherzo: revista de Música. 21. zk. (1988).
- Larrañaga, P. “Iruñeako Taldea: una trayectoria de creación musical”. Non: De bellas letras y artes en Euskalherria, hoy. Euskadiko Adiskideen Elkartearen Gorteko III. ordezkaritza-astea, Madril, 1994ko azaroaren 28tik abenduaren 2ra. Zuzendaritza-koordinazioa, Guadalupe Rubio de Urquía Madril: ordezkaritza Gortean, R.S.B.A.P., 1996. 221 -229. or.
Dohaintzaren albistea
DESKRIBATZAILEAK
Musika, XX. mendea, Musika-erakundea, Konpositorea, Emakumeak musikan, Musika garaikidea.