es | eu | en | fr

Lizarrako Gaiteroak

Lizarrako Gaiteroak

IZENBURUA

Lizarrako Gaiteroak

MUTURREKO DATAK

Ca. 1900-2018

DESKRIBAPEN MAILA

Funtsa

BOLUMENA

23 kutxa

6 fitxero informatikoak

19 fonograma

1 ikus-entzunezkoa

2 liburu

EKOIZLEA

Gaiteros de Estella / Lizarrako Gaiteroak

AIPAMEN BIOGRAFIKOA

XVI. mendean idatzitako lehenengo erreferentzietatik, “Gaita” hitza ohikoa da dantzan. Lizarrako Udalak gaitak lagun ditu hiriko gertaera nagusienetan: Txit santuaren laguntzea, Corpus prozesioak, edo Alfontso XII.a (1876) eta Alfontso XIII.aren (1903) bisitak.

XIX. mendea Lizarran oso emankorra izan zen gaitero-jotzaileei dagokien guztia, eta, batez ere, Julián Romano Ugarte, musikaria, eskiladorea eta kafezale nabarmentzen dira, besteak beste.

Romano musikari polibalentea izan zen. Gaitaz gain, badakigu biolina eta gitarra jotzen zuela (instrumentu hauetarako metodoak ere idatzi zituen eta beste bat akordeoiarako). Bere konpositore ikuspegia ere garrantzitsua da, gaitarako obrak eta gaita eta bandarako obrak nabarmenduz.

Micaela Vidaurrerekin ezkondu ondoren, Demetrio jaio zen. Bere semeak gaitero pausuak jarraituko ditu. Alargun geratu ondoren, Rosa Elizagarekin ezkondu zen, eta Anselmo Elizaga iloba adoptatu zuen.

Julian Romano-k gaita jotzen erakutsi zion Demetrio eta Anselmori, bikote musikala osa zezaten, eta hala izan zen hasiera batean, nahiz eta gerora, bakoitzak bere bidea jarraitu zuen.

Demetriok bikotea osatu zuen bere semeak diren Godofredo eta Julián-ekin, 1911n hil zen arte. Anai-arrebak Romano abizena duten azken gaiteroak dira. Erromatarren ondareak bizirik jarraitu zuen beste bi familiatan: Elizagatarrena eta Pérez de Lazarragatarrena.

Anselmo Elizagak gaiteroak lau seme izan zituen: Moises, Edilberto, Daniel eta Fermin. Elizagatarrak ohiko bikoteetako bat dira Iruñeko San Fermin jaietan 1929ra arte.

1933an, larrain-dantzaren berreskuratzearen protagonista izan ziren, mende hasieratik ez baitzen dantzatzen. Elizagatarrak Euskal Etxeko jendearekin eta, gerraren ondoren, Emakumezkoen Sekzioarekin, "Larrain-dantzaren" taldean jotzen jarraitu zuten, Madril, Bartzelona, Valentzia edo Miarritz bisitatzen, besteak beste.

Musika irakaskuntza, printzipioz, familia bereko kideak belaunaldiz belaunaldi transmititzen zen, beste edozein lanbide bezala.

Perez de Lazarraga gaiteroen dinastia Evaristo Perez de Lazarraga Jiménez-ekin hasi zen, eta Lizarran ezarri zen zapatagile gisa. Evaristo Lizarrako bandan sartu zen fliskornoa jotzen, baina klarinetea eta biolina ere jotzen zituen. Gaita jo zuen Romanosekin. José eta Eugenio seme-alabek 1912ko maiatzaren 25ean egin zuten debuta. 1920ko hamarkadaren amaiera arte, Barranca herriko herri askotan jo zuten, baita Miarritzen eta Baionan ere. 1924ko udaberrian, Iruñeko Gaitarien Lehiaketara aurkeztu ziren, lehen saria lortuz, Lumbreras anaiekin batera.

[+]  Gehiago irakurri

HISTORIA ARTXIBISTIKOA

Dokumentazioa Nafarroako Errege Artxibo Nagusiari eman zitzaion 2018ko azaroan, Salvador Martínez eta Juan Carlos Doñabeitiak, Lizarrako Gaiteroen izenean. Dohaintza gisa, Hogar Navarro eta Lizarrako Gaiteroko Gaiteroen diskografia ematen da. Lagapen moduan, Pérez-Lazarraga gaiteroen, Hermanos Iglesias musika-artxibategiaren eta Gaitero Romanoren dokumentazioaren errepertorioa uzten da.

EDUKIA

Dohaintzan emandako dokumentazioaren barnean, Zaragozako Nafar Etxeko era askotako partiturak eta dokumentuak agertzen dira, zehazki Pablo Sarasate-ren Banda eta Julián Gayarre Orfeoiarenak, Lizarrako Gaiteroen diskografia osatzen duten liburu eta soinu eta ikus-entzunezko erregistroekin batera, eta horiek Nafarroako konpositoreei agindutako formatu digitaleko obrak ere bai. Aginduz egindako eta orain dohaintzan emandako konposizioen artean honako hauek nabarmendu behar dira: Fiesta en Estella (2001), bi gaitarako fantasia sinfonikoa eta Tomás Aragüés-en banda, laugarren zatian ezpata-dantza bat duena, edota Koldo Pastorrena-ren Lizarrako irudiak (2005) obra, bere hiru mugimendurekin, hau da, Erraldoiekin, Los Llanos-ekin eta Jurramendiko hegalekin.

Halaber, nabarmentzeko moduko beste konposizioen artean honako hauek ditugu: Izar (2007), Lizarrako gaita eta J. Vicent Egearen bandarako, ezpata-dantza, arin-arina, jota eta zortzikoa bezalako dantza-aldaerekin, eta Tríptico para Demetrio Romano (2011), Koldo Pastorrena-rena.

Litekeena da interes handieneko dohaintza-zatia Lizarrako Gaiteroen Errepertorioa izatea (1999ko bilduma); bertan, bi bolumenetan, 75 egileren hirurehun konposizio jasotzen dira, horietako asko honako hauek bezalako gaita-jotzaile ospetsuen beste errepertorio batzuetatik hartuak: Moisés Elizaga, Anselmo Elizaga, Manuel Montero, José Pérez de Lazarraga, Evaristo Pérez de Lazarraga, Demetrio Romano edo Julián Romano, eta horrek Lizarrako gaitero-tradizio nabarmenena erakusten du. Dohaintzan emandako errepertorioan, Anselmo Elizagaren (1912) dultzaina-metodoaren piezak ez ezik, Bonifacio Lascuráin eta de Miguel Martínez de Lezea-ren (1928) bildumak ere agertzen dira.

Bestalde, gordailu-eran emandako dokumentazioan, hogeita hamar koaderno eta hamabi partitura daude, José Pérez de Lazarraga-ren errepertoriokoak, Julián Romano-ren partitura orijinala barne, Bariaciones obligadas de dulzaina bi dultzaina eta Demetrio semeak transkribatutako bandarako. Hain zuzen ere, XIX. mendearen amaiera eta 1940. urteen artean dantzatzeko pieza herrikoien bilduma da. Era berean, bandarako 799 partitura jasotzen dira, Iglesias Anaien musika-artxibokoak, 1936. urtea baino lehenagokoak. Horrek esan nahi du gaita-jotzaileak ere arduratzen zirela jai eta jolaserako ekitaldi ugaritan musika jotzeko, bandak, errondailak edo boskoteak osatuaz. Halaber, gordailu-eran jasotako dokumentazioan agertzen dira prentsako zatiak eta Lizarrako jaien kartela, Romano gaita-jotzaileen familiakoa (1906-1964).

ANTOLAKETA

1. Soinu-bilduma

2. Ikus-entzunezko bilduma

3. Liburutegia

4. Beste funtsak

    4.1. Romano familia

    4.2. José Pérez de Lazarraga

4.3. Iglesias anaiak

4.4. Zaragozako Nafartar Etxea

          4.4.1. “Pablo Sarasate” banda

          4.4.2. Julián Gayarre Orfeoia

SARBIDE-BALDINTZAK ETA ERREPRODUKZIOA

Dokumentazioa modu presentzialean eskuragarria da publikoarentzat Nafarroako Errege Artxibo Nagusian.

Bere kontsulta eta erreprodukzioa 373/2013 Ebazpena, abenduaren 9koa, Vianako Printzea Erakundea-Kulturako zuzendari nagusiak emandakoari lotuta dago non onartzen dituen Nafarroako Errege Artxibo Nagusia dokumentuak eskuratu, kontsultatu eta erreproduzitzeko barne-arauak.

Jabari publikokoak ez diren lanen erreprodukzioa posible izango da soilik eskatzailearen erabilera pribatua egiteko eta ikerketarako egiten denean , Errege Lege Dekretuan xedatutakoarekin bat 1/1996 Legegintzako Errege Dekretua, apirilaren 12koa, Jabetza Intelektualari buruzko Legearen Testu Bategina onesten duena, arlo horretan indarra duten lege-xedapenak erregularizatu, argitu eta bateratzeko.

[+]  Gehiago irakurri

Gainera, funtsa osatzen duten dokumentuen berezitasuna kontuan hartuta, kontsulta eta erreprodukzioa maiatzaren 5eko 1/1982 Lege Organikoa, Ohorerako, Norberaren eta Familiaren Intimitaterako, eta Norberaren Irudirako Eskubidearen Babes Zibilaren legean oinarrituko dira.

[+]  Gehiago irakurri

DESKRIBAPEN TRESNAK

Inbentarioa

ERLAZIONATUTAKO DESKRIBAPEN UNITATEAK

Francisco Beruete Calleja

Koldo Pastor Arriazu

ARGITALPEN NOTAK

  • Martínez Amezketa, I. “La música más allá del tiempo. La gaita y los gaiteros en Estella-Lizarra”. En: Antzina. Dic. 2012. P. 47-56.

Dohaintzaren albistea

DESKRIBATZAILEAK

Musika-erakundea, Gaita, Folklore-musika, Herri-musika, Musika tradizionala.