ERREFERENTZIA KODEA
ES/NA/AGN/F487
IZENBURUA
Martín Zalba
MUTURREKO DATAK
1970-2018
DESKRIBAPEN MAILA
Funtsa
EKOIZLEA
Martín Zalba Ibáñez
AIPAMEN BIOGRAFIKOA
Martin Zalba 1958an jaio zen. Iruñeko San Inazio ikastetxeko Eskolania Eskolan hasi zen musika ikasten, eta pianoan eta organoan aritu zen, bere kontzertu garrantzitsuenetan.
Ondoren, Solfeo, Piano eta Konposizioko goi mailako ikasketak amaitu zituen Iruñeko, Donostiako eta Baionako goi kontserbatorioetan. Gero, piano-interpretazioa hobetuko zuen Madrilen, Ramon Coll jaunarekin, eta beste maisu batzuekin hobekuntza-ikastaro ugari egin zituen.
Pianojole gisa hainbat errezitaldi eman ditu eta bakarlari gisa aritu da hainbat orkestrarekin.
Pianoa eta konposizioa interpretatzeko lehiaketetan epaimahaikide izan da.
1984az geroztik, irakasle gisa jardun zuen, Barañaingo (Nafarroa) udal kontserbatorioan piano-irakasle gisa sartu baitzen, eta 1991n sartu zen Analisi, Kontrapuntu-Fuga, Armonia eta Konposizioa irakasle gisa Nafarroako Goi Mailako Musika Kontserbatorioan 2005era arte. 2004. urteaz geroztik, Euskal Herriko Goi Mailako Ikastegian irakasteko gonbita jasotzen du, Musikeneko Konposizio eta Ganbera Musika Sailean.
Konpositore gisa, Javier Sagués, S.J., Iruñeko Goi Mailako Kontserbatorioko Konposizioko katedraduna, Pedro de Felipe eta José Mª Benavente, Madrilgo Real C. Sup Armoniarekin osatzen da. Espezializazio-ikastaroetara joaten da.
Batez ere ganbera- eta orkestra-musika lanak estreinatu ditu, eta horiek argitaratu dituzten hainbat argitaletxe hurrengoak dira: Bartzelonako Boileau, Alpuerto, Mundimúsica, Real Musical, Madrilgo Ludovico arpista, Parisko Harposphére eta Euskal Herriko Euzkadi elkartea.
Ganbera- eta koru-lan guztiak egin dira (Donostiako Musika Hamabostaldia, Errenteriako Musikaste, Juan March Fundazioa Madrilen eta Balear Uharteetan), telebistarako (Kanarietako Telebista, RTVE de Logroño) grabazioak egitera.
Kamera lanaren zati handi bat grabatu dute Telecinco telebista espainiarreko Nocturnos saioan. RNE-ek ere bere musika eta bere sorkuntzei eskainitako kontzertu monografikoak eskaintzen ditu. Estreinaldiak hurrengo tokitan izan ziren: Europan, Ipar Amerikan eta Hegoaldean, baita hainbat jaialditan, Musika Garaikideko Zikloetan, Fundazio eta Sozietate Filarmonikoetan ere.
Bere partitura batzuk (besteak beste, Stabat Mater, Suite Homenaje a J.S.Bach, Cantos del Camino, Suite para dos violoncellos, Quinteto Ludovico, Trío Viajes de Otoño, Cuarteto de cuerda, Impresiones de un viaje a Viena…etab.) bi CD monografikoetan erregistratuak daude eta beste bat Tomás Marco eta Teresa Borrásekin (ARLV diskoak, Madril, 2001-2002-2003).
Martín Zalba argazkilari amateurra 2008ko urtarrilean hasi zen argazkilaritza digitalean. Autodidakta da eta interneteko foro espezializatuetan ikasten oinarritzen da. Argazkigintza guztiak atsegin ditu, baina batez ere pintura eta akuarelarekin harreman estua duena. Bere argazki-ikuspegia gaztaroan praktikatu duen diziplina horietatik dator.
Argazkien artean, paisaiak, infragorria, natura hila eta makroa, paisaia oro har eta hiriko argazkigintza agertzen dira. Ibilbide laburrean hainbat argazki erakusketa egin ditu: Calatayud, Castel Ruiz, Mendillorriko Civivox, Nafarroako Unibertsitate Publikoa, Tafallako Kultur Etxea eta Iruritako Olari Jatetxean eta Iruñeko Kasino Berrian aurki.
Horrez gain, Nafarroako Argazkilari eta Zinematografia-Elkartearentzat infragorrien argazki erakusketa ere ikusgai jarriko du. Era berean, Flickr Navarra-n, Conocer Navarra Aldizkarian, Valentziako hainbat lokaletan eta Interneteko online erakusketetan parte hartuko du.
Nafarroako eta Errioxako gaueko hainbat argazki-tailer zuzendu ditu.
[-] Ezkutatu
[+] Gehiago irakurri
HISTORIA ARTXIBISTIKOA
Martín Zalba-ren funtsa dohaintzaren bidez sartu zen Nafarroako Errege Artxibo Nagusian 2018. urtean.
EDUKIA
Dohaintzan, besteak beste, monografiak eta inprimaturiko musika-aleak aurkitzen dira, apunte, lan, ohar, partitura, korrespondentzia, argazki, programa, prentsa, kontratu, kartel eta gonbidapenez gain. Aipamen berezia merezi du legatu digitalak (argitalpen, biografia, elkarrizketa, grabazio, programa, tutorial eta biltzar eta jardunaldietarako jakinarazpen ezberdinak) eta, are garrantzi handiagoa, musika zein argazki sormen osoa hartzen duten fitxategi informatikoek.
ANTOLAKETA
1. Dokumentazio musikala
1.1. Anotatutako musika
1.2. Argazkiak
1.3. Fonogramak
1.4. Esku-programak
1.5. Kartelak
1.6. Gutunak
1.7. Prentsa
1.8. Sariak
2. Argazki dokumentazioa
3. Dokumentazio pertsonala
SARBIDE-BALDINTZAK ETA ERREPRODUKZIOA
Dokumentazioa modu presentzialean eskuragarria da publikoarentzat Nafarroako Errege Artxibo Nagusian.
Bere kontsulta eta erreprodukzioa 373/2013 Ebazpena, abenduaren 9koa, Vianako Printzea Erakundea-Kulturako zuzendari nagusiak emandakoari lotuta dago non onartzen dituen Nafarroako Errege Artxibo Nagusia dokumentuak eskuratu, kontsultatu eta erreproduzitzeko barne-arauak.
Jabari publikokoak ez diren lanen erreprodukzioa posible izango da soilik eskatzailearen erabilera pribatua egiteko eta ikerketarako egiten denean, Errege Lege Dekretuan xedatutakoarekin bat 1/1996 Legegintzako Errege Dekretua, apirilaren 12koa, Jabetza Intelektualari buruzko Legearen Testu Bategina onesten duena, arlo horretan indarra duten lege-xedapenak erregularizatu, argitu eta bateratzeko.
10. artikulua. Jatorrizko obra eta izenburuak.
1. Jabetza intelektualaren objektu dira: jatorrizko sortze-lan literario, artistiko edo zientifiko guztiak, gaur egun diren edo etorkizunean asmatzen diren edozein bitarteko edo euskarri ukigarri zein ukiezinez adieraziak. Besteak beste:
- Liburuak, liburuxkak, inprimakiak, gutun-bildumak, idazkiak, diskurtso eta alokuzioak, hitzaldiak, auzitegitxostenak, katedra-azalpenak eta izaera bereko beste zeinahi obra.
- Musika-konposizioak, letradunak nahiz letragabeak.
- Obra dramatikoak eta dramatikomusikalak, koreografiak, pantomimak eta, oro har, antzerkiobrak.
- Obra zinematografikoak eta ikusentzunezko beste zeinahi obra.
- Eskulturak, margolanak, marrazkiak, irarlanak, litografiak; istorio grafikoak, haurren zein helduen komikiak, eta haien probasaio edo zirriborroak eta gainerako obra plastikoak, aplikatuak izan zein ez.
- Arkitektura- eta ingeniaritza-obren proiektuak, planoak, maketak eta diseinuak.
- Topografiari, geografiari eta, oro har, zientziari buruzko grafikoak, mapak eta diseinuak.
- Obra fotografikoak eta fotografiaren antzeko prozeduraz adierazitakoak.
- Ordenagailu-programak.
2. Obraren izenburua, jatorrizkoa denean, obraren parte gisa babesturik geratuko da.
37. artikulua. Establezimendu jakin batzuetan terminal espezializatuen bidez obrak erreproduzitzea, mailegatzea eta kontsultatzea.
1. Egile-eskubideen titularrek ezingo diote eragozpenik jarri obrak erreproduzitzeari, titulartasun publikoa duten edo izaera kultural nahiz zientifikoko erakundeetan integraturik dauden museo, liburutegi, fonoteka, filmoteka, hemeroteka edo artxibategiek egiten dituztenean erreprodukzioak, irabazi asmorik gabe eta ikerketa edo kontserbazioa beste helbururik gabe.
2. Era berean, titulartasun publikokoak, edo irabazi asmorik gabeko interes orokorreko kultura-, zientzia- edo hezkuntzaerakundeenak edo Espainiako hezkuntzasisteman integraturiko hezkuntzainstituzioenak diren museo, artxibategi, liburutegi, hemeroteka, fonoteka edo filmotekek ez dute beharko eskubideen titularren baimenik egiten dituzten maileguengatik.
[-] Ezkutatu
[+] Gehiago irakurri
Gainera, funtsa osatzen duten dokumentuen berezitasuna kontuan hartuta, kontsulta eta erreprodukzioa maiatzaren 5eko 1/1982 Lege Organikoa, Ohorerako, Norberaren eta Familiaren Intimitaterako, eta Norberaren Irudirako Eskubidearen Babes Zibilaren legean oinarrituko dira.
Laugarren artikulua.
Bat. Hildakoaren ohore, intimitate edo irudiaren gaineko babes zibilaren akzioak egikarituko ditu hildakoak berak horretarako bere testamentuan izendatu duenak. Pertsona juridikoa ere izenda daiteke.
Bi. Izendapenik ez badago edo izendatutako pertsona hil bada, babesa eskatzeko legitimazioa izango dute ukitutako pertsonaren ezkontideak, ondorengoek, aurrekoek eta neba-arrebek, baldin eta bizirik badaude, ukitutako pertsona hiltzean.
Hiru. Horiek guztiak ez badaude, Fiskaltzak egikarituko ditu babes-akzioak. Fiskaltzak jardun ahal izango du ofizioz edo pertsona interesdunak hala eskatuta, baldin eta laurogei urte baino gehiago igaro ez badira, ukitua hil zenetik. Epe bera hartuko da kontuan, testamentuan izendatutako pertsona juridikoari dagokionean akzioak egikaritzea.
Lau. Delituaren biktimen eskubideetan bidegabeko esku-sartzerik gertatzen bada, zazpigarren artikuluko zortzigarren atalean aipatzen den moduan, egindako delituarengatik laidotua edo kaltetua gertatzen dena babes-akzioak baliatzeko legitimatua egonen da, kontuan hartu gabe aurreko prozesu penalean akzio penala edo zibila erabili ote duen. Fiskaltza ere legitimatua egonen da edozein kasutan. Heriotza gertatzen bada, aurreko ataletan xedatutakoari jarraituko zaio. (…)
Zazpigarren artikulua.
Lege honen bigarren artikuluko babes-esparruan, bidegabeko esku-sartzeak izango dira:
(…)
Hiru. Pertsona edo familiaren bizitza intimoari buruzko egitateak zabaltzea, egitate horiek eragina dutela pertsona edo familia horren entzute eta izen onean, bai eta gutunen, oroitzapenen edo izaera intimoko beste idazki pertsonal batzuen berri ematea nahiz horiek argitaratzea ere.
Lau. Pertsona edo familiaren datu pribatuak ezagutaraztea, baldin eta datu horiek ezagutu badira datuon berri ematen duen subjektuaren lanbide-jarduera edo jarduera ofiziala dela eta.
Zazpi. Egitateak egoztea edo iritziak agertzea, beste pertsona baten duintasuna edozein modutan urratzen duten ekintza edo adierazpenen bidez, pertsona horren ospeari kalte eginez edo beraren estimuaren aurka eginez. (…)
Zortzigarren artikulua.
Bat. Orokorrean, ez da bidegabeko esku-sartze gisa hartuko agintari eskudunak legearen arabera baimendu edo erabakitako jarduna. Gauza bera gertatuko da, interes historiko, zientifiko edo kultural garrantzitsua nagusitzen denean.
[-] Ezkutatu
[+] Gehiago irakurri
DESKRIBAPEN TRESNAK
Inbentarioa
ERLAZIONATUTAKO DESKRIBAPEN UNITATEAK
Pablo Sarasate Kontserbatorioa
DOKUMENTAZIO OSAGARRIA
Elkarrizketa
ARGITALPEN NOTAK
http://www.martinzalba.com
Dohaintzaren albistea
DESKRIBATZAILEAK
Konpositorea, Interpretatzailea, Pedagogia musikala, Argazkilaritza.