REFERENCE CODE
ES/NA/AGN/F335
TITLE
Conservatorio Pablo Sarasate
START & COMPLETION DATES
1901-2007
DESCRIPTION LEVEL
Fond
VOLUME
166 boxes
60 books
8 personal legacies
PRODUCER
Conservatorio Profesional de Música Pablo Sarasate
BIOGRAPHICAL NOTE
Siguiendo el camino abierto por el Conservatorio de Madrid, el Ayuntamiento de Pamplona estableció una Escuela Municipal de Música en 1858. Este centro fue uno de los primeros, si no el primero, en implantar una escuela de música pública, aparte del mencionado Conservatorio de Madrid. En 1856 el Ayuntamiento de Pamplona creó una comisión compuesta por Mariano García Zalba, compañero y amigo de Hilarión Eslava, y Sebastián Cantera, músico, quienes elaboraron el reglamento de la citada Escuela de Música. García Zalba dirigía ya una escuela privada de música donde se reservaban varias plazas gratuitas a jóvenes sin capacidad de recursos. El 21 de julio de 1858 la el Ayuntamiento aprobó el reglamento de la nueva escuela de música. A partir de 1911 de denominó Academia Municipal de Música.
Por Decreto Foral de 20 de abril de 1951 se le reconoció la validez académica "con grado de conservatorio".
El 21 de Agosto de 1956 la Diputación Foral de Navarra creó, mediante un Decreto Foral, el Conservatorio Navarro de Música Pablo Sarasate. Para regirlo se constituyó un Patronato cuyo presidente era un diputado foral y el vicepresidente el teniente de alcalde del Ayuntamiento de Pamplona, dos representantes de los profesores, dos de la Asociación de Padres de Alumnos, uno de los alumnos y el director. La financiación corría a cargo del Gobierno de Navarra (60%) y del Ayuntamiento de Pamplona (40%).
Este proyecto fue impulsado por el empresario Félix Huarte y los músicos navarros Martín Lipúzcoa y Fernando Remacha Villar. En honor al primero se constituyó la Cátedra Félix Huarte. Esta cátedra patrocinó cursos y conciertos.
El Conservatorio conservó su sede en el emplazamiento de la Escuela de Música, en la plaza del Vínculo, hasta 1961, año en que se proyectó el centro de la calle Aoiz.
El 13 de octubre de 1986 se disolvió el Patronato del Conservatorio Pablo Sarasate y el centro pasó a depender en su totalidad de la Diputación Foral de Navarra.
En 1986 se creó la Joven Orquesta Pablo Sarasate integrada en el conservatorio.
El 27 de marzo de 2002 se creó el Conservatorio Superior de Música de Navarra “Pablo Sarasate” por la Ley Foral 7/2002. Durante el curso 2004-2005 se materializó la separación física y administrativa del Conservatorio Navarro de Música Pablo Sarasate, dirigido por Julio Escauriaza, que pasó al palacio Ezpeleta de la calle Mayor, y del Conservatorio Superior de Música de Navarra “Pablo Sarasate”, bajo la dirección de Ramón García Olcoz (curso 2005-2006).
Por Resolución 1019/2005, de 3 de noviembre del Director General de Enseñanzas Escolares y Profesionales, el Conservatorio Navarro de Música “Pablo Sarasate”, con sede en la calle Mayor de Pamplona, que ya no impartía estudios superiores, pasó a denominarse Conservatorio Profesional de Música Pablo Sarasate.
Por Resolución 269/2006, de 16 de marzo del Director General de Enseñanzas Escolares y Profesionales, el Conservatorio Superior de Música de Navarra "Pablo Sarasate", con sede en la calle Aoiz de Pamplona, pasó a denominarse Conservatorio Superior de Música de Navarra.
Estos cambios de denominación ayudaron a aclarar la identificación de ambos centros y acabaron con la situación que llevó a que, entre 2002 y 2005, existiera un Conservatorio Superior de Música “Pablo Sarasate” y un Conservatorio Superior de Música de Navarra “Pablo Sarasate”.
En septiembre de 2011 ambos se trasladaron a la Ciudad de la Música.
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ARCHIVAL HISTORY
La documentación ha sufrido diversos traslados con los cambios de sede y la división de centros.
La documentación propiamente de archivo se encontraba mezclada con abundante material de biblioteca y diversos objetos.
El fondo fue tratado en 2016.
El fondo ingresó en el Archivo Real y General de Navarra por transferencia en 2020.
CONTENTS
Documentación que abarca todas las etapas por las que ha pasado el conservatorio desde que era una escuela municipal hasta la actualidad.
Por volumen, la más importante es la referida a la contabilidad y a la correspondencia. Se echa en falta gran cantidad de documentación, especialmente aquellos documentos relativos a la organización. Algunas series que hubieran sido de gran utilidad para el conocimiento de la institución, como las sesiones del Patronato, están incompletas.
Además, se han transferido los fondos de Casino Eslava, Pedro de Felipe, Martín Lipúzcoa, Alfredo Lumbreras, Maribel Iturralde, Manuel Sáinz de los Terreros, José María Beobide y Felipe Aramendía, así como un conjunto de partituras no asociado a ningún fondo.
TERMS AND CONDITIONS OF ACCESS AND REPRODUCTION
The documentation is accessible to the public in person at the facilities of the Royal and General Archive of Navarre.
Consultation and reproduction are subject to the provisions of Resolution 373/2013 of 9 December, of the General Director of Culture - Institución Príncipe de Viana, approving the Internal Rules for Access, Consultation and Reproduction of Documents from the Archivo Real y General de Navarra.
The reproduction of works that are not in the public domain shall only be possible when this is for the private use of the person making the request and solely for research purposes, in accordance with the provisions of Royal Legislative Decree 1/1996 of 12 April approving the Revised Text of the Intellectual Property Law, regularising, clarifying and harmonising the legal provisions in force on the matter.
Article 10. Original Titles and Works.
1. All original literary, artistic and scientific creations expressed by any means or media, tangible or intangible, currently known or that will be invented in the future are protected by copyright. These include:
- Books, leaflets, forms, correspondence, writing, speeches and discourses, lectures, forensic reports, chair speeches and any other work of the same nature.
- Musical compositions, with or without lyrics.
- Dramatic works, musicals, choreography, mime and, plays in general.
- Cinematographic works and any other audiovisual works.
- Sculptures; drawings, paintings, engravings, lithography; cartoons and comics; their preparatory work and sketches, and other plastic work, whether applied or not.
- Projects, drawings, models and designs of architectural and engineering works.
- Graphics, maps and designs relating to topography, geography and science in general.
- Photographic works and other procedures that are similar to photography.
- Computer software.
2. The title of a work will be protected as part of the work, provided that it is original.
Article 37. Reproduction, lending and consultation of works through specialised terminals in certain establishments.
1. Copyright holders cannot object to the reproduction of works, when this is a not-for-profit activity by museums, libraries, record libraries, film libraries, newspaper libraries, publicly-owned archives or archives that are part of cultural or scientific institutions and provided that the reproduction is solely made for research or conservation purposes.
2. Likewise, museums, archives, libraries, newspaper libraries, record libraries and film libraries that are either publicly owned or are part of not-for-profit organisations of general cultural, scientific or educational interest integrated in the Spanish educational system, shall not require the authorisation of the copyright holders for any loans made.
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Furthermore, due to the uniqueness of the documents in the fond, consultation and reproduction will be determined by Constitutional Law 1/1982 of 5 May on the Protection of the Civil Right of Honour, Personal and Family Privacy and Self-image.
Article Four.
One. The exercise of the actions relating to the civil protection of the right to Honour, Privacy and Self-image of a deceased person corresponds to the person appointed for this purpose in the will. A legal person may be appointed for this purpose.
Two. Should there be no appointment or if the person named is deceased, then the spouse, descendants, ascendants and siblings of the person affected and who were living at the time of his/her death, shall have the right to seek protection.
Three. In the absence of all of these, the exercise of protection actions shall correspond to the Public Prosecutor, who may act ex-officio at the request of the person in question, provided that no more than eighty years have elapsed since the death of the person concerned. The same period of time shall be observed when the exercise of the aforementioned actions corresponds to a legal person appointed in the will.
Four. In the event of unlawful interference in the rights of the victims of a crime, as referred to in section eight of article seven, the party injured or offended by the offence committed shall have the right to exercise the protection actions, regardless of whether or not the said party brought the criminal or civil action in the preceding criminal proceedings. In any event, the Public Prosecutor will also be entitled to do so. In the event of death, the parties shall abide by the provisions of the sections above. (…)
Article seven.
The following shall be considered unlawful interference in the area of protection delimited in article two of this Law:
(…)
Three. The disclosure of facts relating to the private life of a person or family that affect its reputation and good name, as well as the disclosure or publication or the contents of letters, memoirs or other personal writing of an intimate nature.
Four. The disclosure of private details about a person or family, obtained through the professional or official activity of the person disclosing them. (…)
Seven. The accusation of deeds or showing value judgements through actions or expressions that, in any way, harm the dignity of the other person, by undermining his/her reputation or attacking his/her self esteem. (…)
Article eight.
One. In general, actions that are authorised or agreed by the competent Authority in accordance with the Law shall not be considered to be unlawful interference, or when a relevant historical, scientific or cultural interest is predominant.
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DESCRIPTIVE INSTRUMENTS
Inventory
RELATED DESCRIPTIVE UNITS
Luis Miguel Alonso Nájera
Felipe Aramendía Lezaeta
José María Beobide Goiburu
Casino Eslava
Teresa Catalán Sánchez
Jesús Echeverría Jaime
Escuela de Danza de Navarra
Pedro de Felipe Alayeto
Mariano García Zalba
Iruñeako Taldea Musikagileak / Grupo de Compositores de Pamplona
Maribel Iturralde Ros
José Láinez Díez & Concha Martínez Nicolás
Santos Laspiur Abad
Martín Lipúzcoa Urriza
Alfredo Lumbreras Urío
Ana Moreno Lecumberri
Koldo Pastor Arriazu
Fernando Remacha Villar
Manuel Sainz de los Terreros
Martín Zalba Ibáñez
SUPPLEMENTARY DOCUMENTATION IN OTHER ARCHIVES
- Archivo Municipal de Pamplona
- Archivo Ciudad de la Música
- Archivo Conservatorio Profesional de Música Pablo Sarasate
- Archivo Conservatorio Superior de Música de Navarra
PUBLICATIONS NOTE
- Andrés Vierge, Marcos. “Las relaciones entre el Instituto Gregoriano de París y el Conservatorio Pablo Sarasate de Pamplona". En: Primer Encuentro sobre Historia de la Educación en Navarra. Pamplona: SEHN, 2001. P. 197 - 211.
- Andrés Vierge, Marcos. Fernando Remacha: el compositor y su obra. Madrid: ICCMU, 1998.
- Campión, Jokin. Felipe Aramendía (1866-1942): estudio biográfico y catálogo de las obras de su legado musical. Trabajo de investigación realizado como fin de carrera de la especialidad de Musicología del Conservatorio Superior de Música de Navarra, 2009 (inédito).
- Fraile Sarrias, Alberto. "Pablo Sarasate, Conservatorio". En: Gran Enciclopedia de Navarra. Volumen VII. Pamplona: Caja de Ahorros de Navarra, 1990. P. 393.
- Goldaracena Asa, Arturo y Jimeno Gracia, Mª Manuela. "Análisis de los estudios profesionales de música en Navarra a partir de la LOGSE: el punto de vista del profesorado". En: Musiker: cuadernos de música. N. 16 (2008). P. 239-264.
- Goldaracena Asa, Arturo. "La Educación Musical en Navarra en el siglo XIX: las primeras escuelas de música municipales". En: Musiker: cuadernos de música. N. 14 (2005). P. 47-77.
- Gurbindo Gil, Beatriz y Hermoso Castillo, Isabel. "Asuntos generales en la Academia Municipal de Música de Pamplona durante la segunda mitad del siglo XIX". En: Primer Encuentro sobre Historia de la Educación en Navarra. Pamplona: SEHN, 2001. P. 235-257.
- Ibarretxe Txakartegi, Gotzon, Goldaracena Asa, Arturo y Jimeno Gracia, Mª Manuela. "De la LOGSE a la Declaración de Bolonia: el caso del Conservatorio Superior de Navarra "Pablo Sarasate". En: Boletín de investigación educativo-musical. Año 13, n. 37 (2006). P. 14-21.
- Jiménez Jiménez, Bruno. "Profesorado en la Academia Municipal de Pamplona (1858-1881)". En: Primer Encuentro sobre Historia de la Educación en Navarra. Pamplona: SEHN, 2001. P. 259-279.
- Nagore Ferrer, María. "La Escuela Municipal de Música de Pamplona: una institución pionera en el siglo XIX". En: Estudios sobre música y músicos de Navarra. María Gembero Ustárroz (ed.), Volumen monográfico de Príncipe de Viana, n. 238 (mayo-agosto 2006), p. 537-556.
- Navallas Rebolé, Javier. "Música, Enseñanza de la". En: Gran Enciclopedia de Navarra. Volumen VII. Pamplona: Caja de Ahorros de Navarra, 1990. P. 497.
- Pérez Ollo, Fernando. "Academias de música". En: Gran Enciclopedia de Navarra. Volumen I. Pamplona: Caja de Ahorros de Navarra, 1990. P. 61-62.
- Reglamento Orgánico de la Escuela de Música de la Ciudad de Pamplona. Pamplona: Imprenta y Librería de Regino Descansa, 1858.
- Sagaseta Aríztegui, Aurelio. "Mariano García Zalba (1809-1869): nuevas aportaciones sobre su biografía y producción musical". En: De Musica Hispana et aliis. Miscelánea en honor al Prof. Dr. José López-Calo, S.J. Volumen II. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 1990. P. 231-245.
- Sagardía, Ángel. "Conservatorio Navarro de Música «Pablo Sarasate» de Pamplona". En: Enciclopedia General Ilustrada del País Vasco, Cuerpo A. Diccionario Enciclopédico Vasco. Volumen VII. San Sebastián: Editorial Auñamendi, 1976. P. 496.
- Sopeña, Federico. "La música en la ciudad: tradición y actualidad. El único conservatorio funcional de España". En: ABC (15 oct. 1963).
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DESCRIPTORS
Música, Siglo XIX, Siglo XX, Institución musical, Pedagogía musical.